21 april 2019

Tekorten vragen om herijken gemeentelijke ambities

Afgelopen week werd groot in het nieuws gebracht dat de gemeente Gilze en Rijen miljoenen tekortschiet op haar begroting. Onder andere tegenvallers in de jeugdhulp en stijgende salaris- en bouwkosten hebben geleid tot een fors gat in de begroting, niet alleen bij ons maar ook in omliggende gemeenten. Dit en komende jaren liggen er grote uitdagingen.

Deze uitdagingen ontstaan niet in de laatste plaats door een drietal ambities dat de gemeente heeft. We hebben hoge ambities naar de toekomst, willen onze huidige voorzieningen op peil houden én willen tot de goedkoopste gemeenten blijven behoren. Dit alles komt onder druk te staan in het licht van de huidige ontwikkelingen, dat realiseren wij ons terdege. Er zullen de komende tijd lastige beslissingen moeten worden genomen en we hopen dat in constructief overleg met alle partijen te kunnen blijven doen.

Als het erom spant, gaan in Gilze en Rijen nog altijd de belangen van inwoners vóór het partijbelang, zo bleek een paar weken geleden. Als partijen hebben we toen gezamenlijk besloten om het coalitieakkoord tegen het licht te houden: wat heeft prioriteit, wat kan wachten en wat moet anders? CDA vertrouwt erop ook in de komende tijd in constructief overleg met alle partijen tot oplossingen te komen.

Als CDA beseffen ook wijzelf dat zaken anders zijn gelopen dan wij hadden voorzien. Het coalitieakkoord is opgesteld op basis van de stand van zaken in maart 2018. In de tussentijd is echter een hoop veranderd. Zulk voortschrijdend inzicht leidt tot een herijking van gemeentelijke doelen. Beperktere middelen dwingen nu eenmaal tot keuzes. CDA wil die keuzes maken, niet alleen maar samen met andere partijen. Ons doel: de ambitieuze plannen en het voorzieningenniveau zoveel mogelijk behouden, maar met oog voor realiteit

CDA-fractie Gilze en Rijen