27 juni 2018

Tunnels onder het spoor

De plannen om onder het spoor tunnels aan te leggen en het station veiliger te maken worden steeds concreter. De provincie Noord-Brabant heeft samen met ProRail en in overleg met de gemeente plannen neergelegd om de Vijf Eikenweg onder het spoor te ondertunnelen. Ook de plannen voor de vernieuwde spoorzone bij het station beginnen steeds meer vorm te krijgen. CDA Gilze en Rijen is blij dat er schot in de zaak zit.

Vijf Eikenweg (N631)

Op woensdag 13 juni was er in de Seterse Hoeve een inloopavond voor omwonenden en andere betrokkenen over het aanpakken van de Vijf Eikenweg. De provincie Noord-Brabant heeft hiervoor een ingenieursbureau in de arm genomen, dat samen met ProRail en de gemeenten Gilze en Rijen en Oosterhout een plan aan het opstellen is om de weg een veilig te maken. Als onderdeel van de reconstructie wordt ook de kruising met het spoor aangepakt. CDA Gilze en Rijen was op 13 juni aanwezig om de voorgelegde varianten te bekijken. Er bestaat onder andere de mogelijkheid de kruising met de Nassaulaan te verleggen, haar te verdiepen of een rotonde aan te leggen. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om een tunnel aan te leggen, waarin 50km/u in plaats van 80km/u mag worden gereden. Daarmee zou de tunnelbak een stuk korter kunnen worden. In het najaar is de planstudie klaar en worden de definitieve voorkeursvarianten gepresenteerd. Wordt dus vervolgd.

Julianastraat/Stationsstraat

De ondertunneling van de Vijf Eikenweg biedt daarnaast een uitkomst voor de spoorwegovergang bij de Julianastraat/Stationsstraat. Doordat daar de verkeersdrukte afneemt, is het mogelijk om een ‘auto-te-gasttunnel’ aan te leggen. Bovendien zou het station veel beter bereikbaar worden, zeker vanuit Rijen Zuid. In plaats van het huidige middenperron komen er zijperrons die vanuit de tunnel bereikbaar zijn. 27 juni is er hierover een inloopavond op het gemeentehuis. CDA Gilze en Rijen is voorstander van deze plannen. Tegelijkertijd kunnen deze plannen grote impact op omwonenden hebben en zijn er forse budgetten mee gemoeid, dus CDA zal altijd met een kritische blik blijven kijken. We roepen bovendien alle inwoners op naar de inloopavonden te gaan en het nieuws in de gaten te houden. Want alleen samen kunnen we er een optimale oplossing van maken. Als er meer nieuws is, hoort u van ons!

Contact

Als u vragen of suggesties hebt naar aanleiding van dit artikel of andere zaken in onze gemeente, kunt u mij telefonisch bereiken via 0615 035 807 of mailen via [email protected].

mr. Alwijn ten Cate
Lid commissie ruimte