02 september 2020

Visvriendelijke stuw in natuurgebied De Lange Rekken

Alwijn ten Cate is onze man in het waterschap. Hij vertelt in dit artikel over zijn bezoek met onze fractievoorzitter, Janet Frankemölle, aan de stuw in Natuurgebied De Lange Rekken in het buitengebied van Rijen. Deze stuw wordt aangepast zodat vissen er weer langs kunnen.

Noodzaak stuw

In een vorig artikel heb ik uitgelegd dat het belangrijk is om water zo goed mogelijk vast te houden. Het water dat niet wegstroomt kun je in een droge periode te gebruiken. Bovendien  wordt het grondwater zo aangevuld. In een rivier kun je water tegenhouden met een speciale barrière: een stuw. Die wordt op een bepaalde hoogte vastgezet. Pas boven die hoogte stroomt het water eroverheen. In de rivier de Donge staat één stuw op het grondgebied van de gemeente Gilze en Rijen. Deze stuw staat aan het begin van Natuurgebied De Lange Rekken. Het begint in het uiterst noordwestelijke puntje van onze gemeente, grenzend aan het Dongens industrieterrein. Daar waar de Vierbundersweg afbuigt naar het Wilhelminakanaal.

Mens- en visvriendelijk

Het grote nadeel van zo’n stuw, echter, is dat vissen er niet overheen kunnen zwemmen. Dat is slecht voor de biodiversiteit, want vissen verdwijnen. En dat is op zijn beurt weer slecht voor de waterkwaliteit. Een stuw waar vissen wél langs kunnen, dat bepleit het CDA in het waterschap. Goed voor het waterpeil, de waterkwaliteit en, ook erg belangrijk, de biodiversiteit. Omdat vissen graag paaien in de kleine beekjes en watertjes die onze gemeente rijk is, is het voor vissen erg jammer dat ze daar niet meer bij kunnen. Een visvriendelijke stuw is daarom een handreiking naar onze zwemmende vriendjes.

Concrete actie

Na de zomer worden mede dankzij onze CDA-inspanningen de stuwen en gemalen in de Donge aangepast met vistrappen. Zo ook de stuw in natuurgebied De Lange Rekken. Op die manier kunnen de vissen erlangs en blijft de stuw zijn werk doen (water vasthouden in droge periodes). Janet was helemaal tevreden: “Het was een leerzaam werkbezoekje en een aangename natuurwandeling. Wij hebben ervan genoten! Gaat u vooral ook eens een kijkje nemen bij de stuw en wandelt u een rondje in dit mooie stukje natuur in onze gemeente.”

Voor vragen of opmerkingen kunt u mij altijd bellen of mailen via 0615 035 807 of [email protected].

Alwijn ten Cate,
Algemeen bestuurslid Waterschap Brabantse Delta namens CDA