01 maart 2021

Wonen in de eigen vertrouwde omgeving.

Een ideale oplossing biedt zich aan: het plaatsen van mantelzorgwoningen. CDA Lokaal  is positief over de kansen die er nu zijn ook in onze gemeente om mantelzorgwoningen preventief toe te staan. In de woonvisie “Wonen in Gilze en Rijen” staat dat kansen worden onderzocht om mantelzorgwoningen preventief toe te staan. Mede met het oog op zorgafhankelijkheid.

Soms is het helemaal niet nodig dat de schop de grond in gaat om fijn te kunnen wonen. Denk aan een tijdelijke pre mantelzorgwoning waarvoor het college recent beleid heeft vastgesteld. De pre mantelzorgwoning kan vaak gemaakt worden in een bestaand bijgebouw of haast kant en klaar geplaatst worden, zodat bouwen niet meer nodig is. Zo’n tijdelijke woning wordt geplaatst op het erf of in de achtertuin van degene die de mantelzorg in de toekomst zal verlenen. De pre mantelzorgwoning kan bewoond worden door inwoners van 67 jaar en ouder of mensen met een progressieve ziekte of psychiatrische beperking. Regeren is vooruitzien en dat geldt ook voor de woonsituatie van ouderen. Op het moment van plaatsen hoeven onze inwoners nog geen mantelzorg nodig te hebben. Voorwaarde is wel dat de mantelzorgwoning meteen levensloopbestendig wordt ingericht . Als de mantelzorgwoning niet meer wordt gebruikt, omdat de bewoner toch naar bijvoorbeeld een verpleeghuis gaat of is overleden dan mag deze tijdelijke woning niet langer worden gebruikt.

Het CDA is grote voorstander van dergelijke tijdelijke woningen. Ze zorgen er mede voor dat de zorgkosten vanuit de WMO in de hand kunnen worden gehouden, omdat het uitgangspunt de zelfredzaamheid van de oudere in zijn omgeving is.  Ook zorgen ze voor toevoeging van tijdelijke passende woningen, waarnaar door de vergrijzing steeds meer vraag komt. De oudere zelf woont daarnaast dicht bij familie, die als dit nodig is de mantelzorg kan verlenen. En zeker niet onbelangrijk: vereenzaming kan worden tegengegaan.

Meer weten of heeft u vragen over dit onderwerp, neem contact met ons op via [email protected] of een van onze raadleden.

Lenie Schuermans,

raadslid CDA Gilze en Rijen