Profielfoto's NVWA
08 december 2019

Woonvisie: Bouwen om te wonen

Op 30 oktober schreef het CDA in dit weekblad dat we op de Rijense jaarmarkt stonden om te horen van de inwoners waar, voor wie en hoe er in Gilze-Rijen gebouwd moet worden. Natuurlijk was onze wethouder Sandra Diepstraten daarbij aanwezig. Ze legde toen net de laatste hand aan de Woonvisie. Mensen wilden vooral diversiteit aan huizen in nieuwbouwwijken. De roep om betaalbare koopwoningen, seniorenwoningen en vrijstaande huizen om de doorstroming te bevorderen was duidelijk.

Inmiddels heeft wethouder Diepstraten de Woonvisie aan de raad aangeboden. De afgelopen jaren is in onze gemeente veel minder gebouwd dan in de ons omliggende gemeenten. Dit is jammer omdat mensen, die hier graag willen wonen, nergens terecht kunnen. Het CDA is dan ook blij dat er een inhaalslag wordt gemaakt: er zullen 125 tot 150 woningen per jaar gebouwd worden. Alle kernen doen ertoe, dus we zijn blij dat voor het eerst naar de behoefte per kern is gekeken. Zo wordt in Gilze en in Rijen ingezet op bouwen voor mensen die een volgende stap in hun wooncarrière willen zetten. Daarmee kunnen vele betaalbare rijtjeshuizen uit de bestaande woningvoorraad vrijkomen. In de kernen Hulten en Molenschot wordt ondertussen ingezet op bouw voor starters en jonge gezinnen. De jongere generaties kunnen dan in deze kernen blijven wonen.

Het is belangrijk dat de middeninkomen in onze gemeente een fijn huis kunnen vinden en daarom is het goed dat er wordt ingezet op betaalbare koop en middenhuur. Onze gemeente heeft namelijk al een grote voorraad woningen in de sociale huur (29%) ten opzichte van (22%) in de regio Hart van Brabant. Het zwaartepunt ligt momenteel bij de middeninkomens. Uiteraard is het ook belangrijk om onze woningvoorraad te verduurzamen.

Iedereen doet ertoe, aldus het CDA-verkiezingsprogramma. Iedereen doet ertoe, aldus de woonvisie. Iedereen moet comfortabel kunnen wonen met zorg en welzijn. De door het CDA gepropageerde blijvers-, starters- en duurzaamheidslening blijven bestaan en er wordt ingezet op kleinschalige zorgconcepten. Bovendien wordt er ook gekeken of er preventieve mantelzorgwoningen kunnen worden gebouwd.

Alwijn ten Cate, lid commissie Ruimte