Hoe we dat betalen

 

Hoofdstuk 9: Hoe we dat betalen

Over belastingen, subsidies en nieuw geld

 

Het grootste deel van de gemeentebegroting bestaat uit geld via de Rijksoverheid. Slechts een beperkt deel komt uit lokale heffingen en belastingen. In beide gevallen is er sprake van belastinggeld. We willen zorgvuldig omgaan met de financiële middelen die voorhanden zijn. Dit geldt te meer in tijden van bezuinigingen. Uitgangspunten voor ons financieel beleid zijn: zorgvuldigheid, spaarzaamheid, transparantie en lage lokale lasten.

 

Lokale belastingen

Waar het leven voor alle Goirlenaren en Rielenaren steeds duurder wordt, past het niet om de lokale belastingen met meer dan de kosten van levensonderhoud (inflatie) te laten stijgen. Hoe kleiner de stijging, des te beter het CDA het vindt.

 

Sparen en weerstandsvermogen 

Het beheersen van de hoogte van de gemeentelijke uitgaven en investeringen vormen geen doel op zich. We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen om te sparen voor gewenste investeringen. Grote risicovolle projecten passen niet in deze tijd. Een sluitende begroting hoort bij een overheid die betrouwbaar wil zijn, ook in financieel barre tijden.

 

Grondaankopen en grote bouwprojecten

De gemeente is terughoudend met de aankoop van grond en vastgoed. Grote bouwplannen worden opgeknipt in deelplannen, zodat de bouw doorgaat. Er wordt gezocht naar samenwerking met projectontwikkelaars en andere partijen, waardoor de gemeente minder financiële risico’s loopt. Aangekochte gronden die voorlopig niet kunnen worden bebouwd, worden niet tegen goedkope prijzen verkocht tenzij het leidt tot meer werkgelegenheid in de zorg en welzijnsector. Het inzetten van grond voor tijdelijke bestemmingen, zoals sport- en speelvelden, openbaar groen of kunst, heeft dan uit maatschappelijk oogpunt de voorkeur. Voorbeeld hiervan is de hoek Tilburgseweg/Kalverstraat. Bij het invullen van de prioriteiten in het

woningbouwprogramma wordt nadrukkelijk voorrang gegeven aan de locaties in het centrum, met name waar de gemeente eigenaar is.

 

Verantwoorden subsidies

De algemene subsidieverordening van de gemeente is vastgelegd in het beleidsprogramma "Back to Basics, de nieuwe koers". De evaluatie hiervan geeft aanleiding dit beleid te vereenvoudigen voor de verenigingen. Ook dient binnen het subsidiebeleid de faciliterende, ondersteunende rol van de gemeente meer tot uitdrukking te komen. Zo kan er een regeling komen waarbij we subsidie verstrekken om initiatiefnemers de mogelijkheid te geven hun maatschappelijke rol (meer) te vervullen. Een goed voorbeeld is het subsidiëren van materiaalkosten bij de Hobbysoos, waardoor een gehandicaptentoilet gebouwd kon worden. Alleen die subsidies worden gekort waar organisaties niet voldoen aan de voorwaarden.

 

Opstartsubsidies 

Goede initiatieven moeten ruimte krijgen, ook al is er helaas niet genoeg geld beschikbaar voor alle ideeën. Om nieuwe initiatieven niet te afhankelijk te maken van overheidsgeld worden incidentele subsidies verstrekt. Als een initiatief daarna niet zelfstandig levensvatbaar blijkt, eindigt ook de bijdrage van de gemeente. Het CDA koestert het Bruisfonds.

 

Fondsenwerving

Geld is en blijft hard nodig om goede initiatieven van (groepen) mensen van de grond te krijgen. Omdat de gemeentefinanciën onder druk staan, is ook privaat geld meer dan ooit nodig. Dat betekent niet dat de overheid achterover moet leunen en het de gemeenschap zelf laat uitzoeken. De gemeente schept de voorwaarden zodat bewonersgroepen, verenigingen of andere initiatiefnemers elkaar kunnen ondersteunen bij fondsenwerving. Daarmee komt ook meer privaat geld voor investeringen in de lokale samenleving beschikbaar. Het steunpunt voor vrijwilligers geeft hiervoor trainingen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.