23 juni 2019

CDA blij met grote kans van slagen waterkrachtcentrale bij Graafse stuw

Een waterkrachtcentrale in de oude stuw van Grave kan ruim duizend huishoudens in de gemeenten Heumen (Gelderland) en Grave van duurzame stroom voorzien. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van Burgers Geven Energie, een netwerk van burgers uit de regio Nijmegen/Arnhem, is uitgevoerd. De resultaten daarvan worden eind juni wereldkundig gemaakt. In ieder geval is er niet alleen naar de technische mogelijkheden en het klimaateffect gekeken, maar ook naar de gevolgen voor vissen.

Gemeenten zien kansen

De gemeenten Heumen en Grave hebben meegewerkt aan het onderzoek. Zij zien goede kansen. Het is de bedoeling dat het project in samenwerking met burgercoöperaties wordt uitgevoerd. Op die manier delen inwoners van Heumen en Grave van de duurzame-energiewinst. Met name voor inwoners van de historische binnenstad lijkt dit een uitkomst. Eerder was wethouder Ben Peters (CDA) al enthousiast over het idee en de kans van slagen ervan. Het ziet ernaar uit dat zijn optimisme gerechtvaardigd was.