28 april 2019

CDA wenst scheidend dominee Ton van Brussel alle goeds

Vandaag heeft dominee Ton van Brussel na veertien jaar afscheid genomen van de protestantse gemeente van Grave. Na een indrukwekkende dienst werd de predikant door diverse sprekers welverdiende lof toegezwaaid.

Pleidooi voor het omarmen van samenwerking met de gemeente Cuijk

Laatste in de rij was de scriba van de kerkenraad, Jenneke van Dongen. Zij schetste een eerlijk en mooi beeld van de voorganger. Daarna sprak Van Brussel voor het laatst de aanwezigen toe. Hij stak zijn liefde voor God, de kerkgemeente en haar leden niet onder stoelen of banken. Hij legde uit dat de spanningen die er soms waren, met name over veranderingen, steevast leidden tot groei. Hij begreep het vasthouden aan het oude en vertrouwde, maar riep de kerkgangers op het nieuwe te omarmen: ook de samenwerking met de protestantse gemeente van Cuijk. De Kerk, zo zei de dominee, zal altijd blijven bestaan: "Dat heeft Christus ons toegezegd."

Vreugdevol emeritaat

Namens de gemeente Grave heeft loco-burgemeester Anja Henisch-Hulsman het woord tot Ton van Brussel gericht. Bij de receptie heeft CDA-fractievoorzitter Alex van Megen Van Brussel en zijn vrouw alle goeds voor de toekomst gewenst en een vreugdevol emeritaat.