04 december 2018

Fractieblog (7): Van het ruimtelijk domein naar ruimtereizen

Op 24 november was er ‘De dag van de Christendemocratie’ in Amersfoort . Een dag vol met werksessies en ontmoetingsmogelijkheden voor CDA leden. Voor mezelf was het de eerste keer dat ik bij een dergelijke bijeenkomst aanwezig was. Waar ik normaal gesproken kies om niet naar dit soort evenementen te gaan, maar liever een evenement dichter bij huis zoek waar ik het gevoel heb wat te kunnen betekenen voor een ander, heb ik toch besloten om me aan te melden en me te laten verrassen. En verrassen deed het me.

De dag was georganiseerd in de oude Prodent Fabriek welke in het midden van Amersfoort staat. De fabriekshal en plenaire zaal zat vol met leden van het CDA. Het aantal aanwezigen was zelfs zo groot dat het aantal niet in de zaal paste.

Deelsessies en prikkelende stellingen

Na een korte introductie en het welkom heten van alle aanwezigen werd iedereen vervolgens verzocht naar een workshop te gaan waar ze zich van tevoren voor hadden kunnen inschrijven. Zelf had ik gekozen voor de workshop die ging over duurzaamheid. In plaats van een bijeenkomst waar alleen informatie werd gegeven was deze bijeenkomst zo ingericht dat de aanwezigen op basis van stellingen hun standpunten konden verkondigen. Stellingen zoals “Er moet zeker wel nagedacht worden over het gebruik van kernenergie” en “Klimaat moet bij het CDA op de eerste plek staan”. Interessante stellingen met ook interessante argumenten. Het zet je aan het denken.

Vervolgens naar een tweede sessie geweest waar sprekers zoals Ruth Peetom (partijvoorzitter) en Ferdinand Grapperhaus (minister van veiligheid en justitie) bij aanwezig waren. Het was een bijeenkomst ingericht op het verder kennismaken met beide personen. Ze hadden zich goed voorbereid en vertelden de aanwezigen wat hun favoriete gedichten en schrijvers zijn, wat hun achtergrond was en wat ze vooral leuk vinden aan het werk dat ze nu doen. Een verrassend en persoonlijk inkijkje.

Na de tweede sessie was er een moment om even bij te komen en te netwerken. Na een korte netwerksessie werd men vervolgens welkom geheten in de plenaire zaal voor een afsluitende presentatie van André Kuipers en CDA-partijleider Buma. Ook oud-premier Balkenende en andere prominente CDA’ers waren aanwezig.

Zorg voor de aarde

André Kuipers nam als eerste het woord. Zijn pleidooi voor een planeet die we willen doorgeven ondersteunde hij aan de hand van beelden. Deze beelden lieten zien hoe snel de natuur over de hele wereld verandert. Hoeveel wij daar als mensen invloed op hebben. Van boskap tot en met het smelten van het ijs en het gat in de ozonlaag. Verder ging hij nog in op zijn ruimtereis en andere ervaringen. Een bijzondere presentatie waar hij met volle passie sprak over zijn gedachtes en de mooie momenten die hij beleefde. Vervolgens was het aan Sybrand Buma om meer te vertellen over zijn visie en het gedachtegoed van het CDA. Wat willen en kunnen we doen om ervoor te zorgen dat we een land goed achterlaten voor de volgende generatie.

Na afloop zag ik kans om in gesprek te gaan met André Kuipers en Hugo de Jonge (vicepremier). André Kuipers vertelde me over het pad dat hij bewandelde om astronaut te worden, over alles wat hij had meegemaakt en de kansen die er nu nog zijn voor mensen om astronaut te worden. Vicepremier Hugo de Jonge heeft daar en tegen hele andere ervaringen. Afgestudeerd aan de Pabo, vader van 2 kinderen, is hij gemeenteraadslid en wethouder geweest in Rotterdam en sinds 2017 maakt hij deel uit van het huidige kabinet Rutte III. Een functie die hij met alle plezier vervult.

Herinneringen ophalen

Afsluitend aan de dag werd ik herenigd met mijn collega’s en stagiaires die ik heb leren kennen tijdens mijn stage in de Tweede Kamer. Samen sloten we de dag af met een heerlijk etentje en konden we bijpraten over wat we na de stage allemaal hebben meegemaakt.