22 juni 2019

Veteranendag 2019 in Grave goed bezocht

Op 29 juni, de geboortedag van wijlen prins Bernhard, is het Veteranendag in Nederland. Vandaag stond de gemeente Grave met haar veteranen daarbij stil. Bijna dertig van hen zijn daarvoor naar de Bagijnenkerk gekomen voor ontmoeting, herdenking, uitwisseling en... gezelligheid.

Waardering

Burgemeester Roolvink heette de aanwezigen welkom en stond stil bij de betekenis van Veteranendag voor Nederland en de grote waardering van de bevolking voor deze groep. Hij had ook aandacht voor de waarde van de gedenkdag voor de veteranen zelf. Daarbij sloot hij zijn ogen niet voor degenen die sinds hun uitzending kampen met de naweeën daarvan. Hij onderstreepte de dankbaarheid, ook van het gemeentebestuur.

Waardigheid

Bij het monument zijn de gevallenen geëerd met een bloemlegging, het Signaal Taptoe, een minuut stilte en een waardig defilé. Bij de viertonner die vóór de Sint-Elisabethkerk aan de Hoofdwagt geparkeerd stond, is een groepsfoto gemaakt. Aansluitend deelde Bosnië-veteraan Raymond van der Wee zijn verhaal, ondersteund door indrukwekkend videomateriaal. Hij oogstte lof. De aanwezigen hopen dat dit initiatief een vervolg krijgt.

Waarheid

Namens het gemeentebestuur waren, naast de burgemeester, de wethouders Joosten en Peters aanwezig. Daarnaast waren Hennie Bongers (LLvC), Arno Heemskerk (LPG) en Alex van Megen (CDA) er. Zij spraken met een aantal veteranen. "Ik wist niet dat Wim van Delden uitgezonden was en lange tijd aan de andere kant van de wereld heeft gezeten. Het is nogal wat en ik snap wel waarom hij daar een paar keer terug is geweest. Een andere veteraan zei het in bedekte termen. 'Een uitzending is geen Center Parcs.' Een waarheid als een koe. Niet alleen maar mooie of spannende verhalen, maar echte mensen in het heetst van een strijd. Je wordt daar stil van," aldus de CDA-fractievoorzitter.