13 juli 2022

Beschouwing voorjaarsnota: Welke waarde hechten we aan vertrouwen?

In de beschouwing op de voorjaarsnota tijdens de raadsvergadering van 12 juli werd vanwege de korte periode dat het college en coalitie in functie zijn voor een alternatieve benadering gekozen. In plaats van de kille cijfers te bevragen werd de vraag aan het college gesteld wat het vertrouwen van inwoners in de overheid mag kosten. Welke waarde heeft dit vertrouwen voor onze gemeente? Hoeveel kost het behoud of herstel van vertrouwen van onze inwoners in de overheid en hoe waardevol vinden wij dat met zijn allen? Eigenlijk een alternatieve kosten- baten analyse met vijf voorbeelden aan de negatieve kant van de de balans. Gezien de reactie raakte de plaatselijke CDA fractie hiermee een gevoelig punt bij het college. Hieronder de integrale tekst van de beschouwing.

Reactie CDA Heusden op de Voorjaarsnota 2022 Dinsdag 12 juli 2022 – Raadsvergadering

Geachte Voorzitter.

Het gaat dit jaar om een summiere voorjaarsnota in verband met de zojuist gestarte nieuwe coalitieperiode. De echte discussie over de financiën vindt bij de begroting in het najaar plaats.

Daarom kaart CDA Heusden het vertrouwen van inwoners in de overheid aan en de vraag wat dat mag kosten. Welke waarde heeft dit vertrouwen voor onze gemeente? Hoeveel kost het behoud of herstel van vertrouwen van onze inwoners in de overheid en hoe waardevol vinden wij dat met zijn allen?

Er gaat veel goed in de gemeente. Echter ook verschillende zaken niet. Zaken die ten koste gaan van waardevol vertrouwen in onze overheid.
5 voorbeelden:

1. In Brabant hebben we te maken met luchtvervuiling en vervuilde bodem, wat schadelijk is voor de volksgezondheid. Zeker voor onze jeugd moeten we hier goed mee omgaan. We vragen terecht van inwoners steeds meer om de omgeving schoon te houden. Is het dan niet krom dat het college zelf van plan is de omgeving te vervuilen door grond met klasse ‘industrie’ in natuur- en hoogwater bergingsgebied te storten onder en naast wegen? Gezondheid en vertrouwen in de overheid wat mag het kosten?

2. Van inwoners wordt terecht gevraagd om tuinen vooral groen te houden en niet te verstenen. Voor het klimaat, schone lucht en biodiversiteit. Zelf neemt de gemeente het niet altijd zo nauw met de kap van bomen en struiken. In Drunen west en Vlijmen oost gaat er onnodig veel gekapt worden. Daarmee wordt er ook vertrouwen van inwoners in de overheid gekapt. Wat is het college het waard om dit vertrouwen en deze bomen te behouden?

3. De gymzaal in de vesting is onbruikbaar gemaakt en onder voorbehoud verkocht, omdat het onderhoud iets meer kostte dan de opbrengsten. Kinderen moesten maar 1,3 km gaan lopen naar een andere gymzaal. Hierdoor gaat er lestijd en gymtijd verloren voor deze kinderen. Dit heeft heel veel vertrouwen in onze lokale overheid gekost. Dit vertrouwen kan nog steeds hersteld worden, door bijv. de gymzaal weer in gebruikt te nemen. Hoeveel waarde hecht het college aan herstel van dit vertrouwen?

4. De boa-capaciteit voor de openbare ruimte wordt gelukkig uitgebreid staat in het coalitieprogramma. CDA Heusden hoopt dat er werkelijk voldoende wordt uitgebreid. Te vaak bellen inwoners de gemeente en gebeurt er niets met hun klacht, omdat er geen tijd voor zou zijn. Inwoners missen handhaving en overleg als ze een klacht melden, voelen zich in de steek gelaten en doen vervolgens nooit meer een melding, ‘want het heeft toch geen zin’. Onvoldoende politie- en/of boa-capaciteit verhoogt het risico op eigenrichting en ondermijnt daarmee de democratische rechtsstaat. Voldoende handhaving kost geld, maar het vertrouwen van inwoners in handhavers en het voorkomen van eigenrichting is waarschijnlijk veel waardevoller.

5. Onlangs hebben inwoners weer een rechtszaak tegen de gemeente gewonnen. De bewoners van de Drietrompetterstraat in Heusden kregen bij de rechter hun gelijk. De gemeente moet beter onderbouwen en de Vismarkt serieus als mogelijke laad- en losplaats voor grote vrachtwagens meenemen. Hoe kon dit gebeuren, waar ging het binnen de gemeente mis? Hoeveel onnodige energie kost dit inwoners en hoeveel stress bezorgt de gemeente haar inwoners op deze manier? Hoeveel waarde hecht het college aan het herstel van het geschonden vertrouwen en het voorkomen van dit soort onrecht naar haar eigen inwoners in de toekomst?

Wij vragen het college om bij het opstellen van de komende begroting ook het behoud en herstel van vertrouwen van inwoners in de overheid mee te nemen.

Tot zover Voorzitter.