23 augustus 2022

CDA Heusden stelt opnieuw vragen over situatie Drietrompetterstraat

CDA Heusden heeft al vele vragen gesteld over de situatie in de Drietrompetterstraat in de Vesting. Deze smalle doodlopende straat is de enige toegangsweg tot de achtergelegen Stadshaven en Kikkerstraat, maar wordt vrijwel dagelijks geblokkeerd door vrachtwagens van leveranciers van twee horecazaken aan de Vismarkt. Hulpdiensten kunnen hierdoor in geval van een calamiteit niet altijd tijdig ter plaatse zijn.

Bovendien veroorzaken de vrachtwagens veel geluidsoverlast, veroorzaken ze trillingen en schade aan de kwetsbare oude panden, straatmeubilair en voertuigen tijdens het manoeuvreren in een omgeving die daar niet op berekend is. Volgens een onafhankelijk verkeersrapport is de kans op een ongeval met letsel als gevolg van manoeuvrerende vrachtwagens zeer reëel doordat er flinke afstanden achteruit gereden moeten worden in een smalle doodlopende straat.

Tijdens een door de bewoners gewonnen beroepzaak tegen een losplaats aan de Stadshaven was de rechter van mening dat de gemeente Heusden onvoldoende oog heeft gehad voor de belangen van de bewoners en onvoldoende onderzoek heeft verricht naar een alternatieve losplaats op de Vismarkt. De verkeersdeskundige adviseert om de Drietrompetterstraat gesloten te verklaren voor vrachtwagens en op korte termijn een losplaats op de Vismarkt in te richten, eventueel met venstertijden. De rechter heeft de gemeente Heusden opgedragen een nieuw besluit te nemen.

CDA Heusden wil van het college weten of het bereid is om op korte termijn het deskundigenadvies op te volgen door het besluit te nemen om de Drietrompetterstraat af te sluiten voor vrachtwagens en laad- en losactiviteiten verplicht vanaf de Vismarkt plaats te laten vinden.