29 november 2022

CDA Heusden stelt vragen over renovatie de Kubus

Op 18 oktober heeft het college de gemeenteraad geinformeerd over de afweging om sportzaal de Kubus in Oudheusden te renoveren in plaats van nieuwbouw te realiseren in Oudheusden. De keuze van het college is zowel vanuit financiele als ruimtelijke overwegingen ingegeven. CDA Heusden is van mening dat de raad hier niet alleen over geinformeerd moet worden, maar hierover dient te beslissen. Om die reden heeft de CDA fractie verzocht de Raad Informatie Brief (RIB) te agenderen voor de Informatievergadering Samenleving van 1 december.

Wij zijn van mening dat er meer informatie benodigd is om een weloverwogen besluit te nemen en hebben daarom onderstaande (technische) vragen aan het college gesteld. Uiteraard zijn wij ook benieuwd naar de mening van de inwoners van Oudheusden.

In het collegebesluit van 18 oktober 2022 staat dat het gasloos maken van De Kubus zo’n € 675.000 zal kosten exclusief staartkosten (algemene kosten, bouwplaatskosten, winst en risico), kosten voor opstellen ontwerp, onderzoeks- en adviseurskosten. Hoe hoog worden deze extra kosten geschat?

Wat zijn de geschatte financiële kosten van het planmatig onderhoud van De Kubus de komende 20 jaar bij verduurzaming en bij nieuwbouw?

Bij de verduurzamingskosten zijn nog niet de kosten van de aanleg van de landingskuil en versteviging van de dakconstructie t.b.v. de bevestiging van ringen en de aanbreng van de ringen zelf meegenomen. Klopt dit en wat zijn de geschatte kosten hiervan?

In het besluit staat dat de onzekerheid over de juistheid en volledigheid van de ramingen groot is. Hoe groot is deze onzekerheid? Om welke bedragen gaat dit?

Volgens het collegebesluit hebben de besturen van de scholen De Leilinde en De Dromenvanger beide een voorkeur uitgesproken voor nieuwbouw van de sportzaal in een multifunctionele accommodatie nabij de school. Hoe zijn hun argumenten afgewogen in het besluit?

Volgens het collegebesluit gaf zowel het schoolbestuur van de Leilinde als het schoolbestuur van De Dromenvanger aan dat nieuwbouw in een MFA vooral voor een kern als Oudheusden tot een grote sociaal maatschappelijke meerwaarde kan leiden. Hoe heeft de gemeente deze eventuele maatschappelijke meerwaarde voor Oudheusden onderzocht? Wat waren de resultaten?

In het collegebesluit staat dat er weinig/onvoldoende ruimte is voor de inpassing van de benodigde parkeerplaatsen bij realisatie van een sportzaal in de MFA. Om hoeveel parkeerplekken gaat het, die dan niet kunnen worden aangelegd? Op welk onderzoek is dit gebaseerd?

Welke instanties zijn betrokken geweest bij de afweging renovatie/nieuwbouw?

Op welke manier is Woonveste als grootste verhuurder in Oudheusden betrokken geweest bij de afweging renovatie of nieuwbouw?

Hoe zijn inwoners uit Oudheusden betrokken geweest bij de afweging renovatie/nieuwbouw?

In het collegebesluit staat: De CO2-reductie bij nieuwbouw is weliswaar gunstiger (95%) dan bij het gasloze maatregelpakket (78%), maar sloop en nieuwbouw op zichzelf veroorzaken ook veel CO2-uitstoot.Wat betekenen deze getallen voor de hoeveelheid CO2-uitstoot voor de komende 20 jaar bij nieuwbouw en bij verduurzaming?