22 februari 2022

CDA Heusden tegen cameratoezicht bij afvalcontainers

CDA Heusden tegen camera-toezicht bij afvalcontainers.

De gemeente wil de eigen inwoners in de gaten gaan houden als ze een afvalzak in de ondergrondse container doen. Dit staat in het nieuwe Afvalbeleidsplan dat in de raadsvergadering van 22 februari wordt behandeld. Zolang het niet gaat om de veiligheid van inwoners, diefstal of beschadiging van andermans eigendommen, vindt CDA Heusden het niet geoorloofd om camera’s in te zetten tegen de eigen inwoners.

Komende gemeenteraadsvergadering van 22 februari stemt de gemeenteraad over het nieuwe Afvalbeleidsplan. Daarin staat op pagina 30 en 39 als actiepunt voor 2023: “Onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van de inzet van cameratoezicht en, als daar mogelijkheden toe zijn, een proef starten op één locatie.” Het staat er heel onschuldig: We gaan de mogelijkheden onderzoeken en als het kan starten we met een proef. Het is al lang bekend dat het kan, want er zijn een aantal andere gemeenten die het doen. En uit de onlangs gehouden Informatievergadering Bestuur op 1 februari bleek dat meerdere partijen het liefst zo snel mogelijk overgaan op camera-toezicht om bijplaatsingen bij de ondergrondse afvalcontainers in beeld te brengen.

De camera’s zijn een inbreuk op de privacy, ook van degenen die hun afval gewoon in de container doen. Een ander nadeel is dat bijplaatsers hun afval elders gaan plaatsen waar het net zoveel of meer overlast geeft, zoals in de natuur. Daarbij komt dat cameratoezicht, met alle bijbehorende technologie voor bijv. beeldopslag, en de organisatie ervan, niet goedkoop is. Het realiseren van cameratoezicht zorgt voor een aanzienlijke organisatorische last voor een gemeente, blijkt uit onderzoek.

De politie is verantwoordelijk voor de verwerking van de camerabeelden, zo staat in de Gemeentewet en Wet politiegegevens. Echter het bekijken van de camerabeelden kan worden overgelaten aan anderen, zoals boa’s. “Dit moeten we niet willen, niet voor dit soort zaken. Het is een inbreuk op de privacy voor zaken die niets van doen hebben met veiligheid, diefstal of vernieling”, aldus Maartje Schmiermann van CDA Heusden. “Met camera-toezicht moeten we voorzichtig zijn. We moeten geen China worden. ” CDA Heusden wil dat het instellen van camera-toezicht bij ondergrondse afvalcontainers wordt geschrapt uit het Afvalbeleidsplan.