28 april 2020

In memoriam: Oud-burgemeester van Heusden overleden

Met leedwezen heeft CDA Heusden vernomen dat op 24 april jl. oud-burgemeester Gerard Scholten in zijn woonplaats Schijndel is overleden (Borne, 23 december 1933 – Schijndel, 24 april 2020). Scholten startte zijn politieke loopbaan in 1958. Hij werd KVP-fractievoorzitter in zijn geboortestad en al snel volgde het wethouderschap. In 1966 werd hij op 33-jarige leeftijd namens het CDA burgemeester van de gemeente Heusden. Daarmee was hij de jongste burgemeester van Nederland. Scholten maakte medio jaren 70 nog één (over)stap. Hij werd burgemeester van Schijndel en bleef er tot na zijn pensionering in 1998 wonen.

De naam Gerard Scholten is onlosmakelijk verbonden met Vesting Heusden. Scholten zag en geloofde in de culturele en historische waarde van de Vestingstad. Hij streed onvermoeibaar in Den Haag en in Den Bosch om de restauratie te realiseren. Scholten wist ook met zijn enthousiasme bestaande, maar ook nieuwe Vesting bewoners te interesseren voor zijn visie. Dit alles resulteerde in 1980 in de toekenning van de hoogste Europese Restauratie-onderscheiding: de ‘Europa-Nostra’.

Als Christendemocraat benutte Gerard Scholten de kracht van Kunst en Cultuur in het dagelijks leven. Als dragers van welzijn en welvaart. Het resulteerde in een herleving van Vesting Heusden. Een stadje met pittoreske straatjes en eeuwenoude panden wat een aantrekkingskracht wist te ontketenen op vrije kunstenaars en galeriehouders. Het bleek een succesformule. Jaarlijks trekt de Vesting Heusden circa 400.000 toeristen uit binnen- en buitenland. CDA Heusden is oud-burgemeester Gerard Scholten dan ook zeer erkentelijk voor zijn vastberadenheid en inzet voor de Vesting Heusden. Wij zullen hem missen en wensen zijn familie en vrienden veel sterkte toe in het verwerken van dit verlies.