30 oktober 2022

warm toevluchtsoord in alle kernen van de gemeente Heusden

CDA Heusden juicht het initiatief van de gemeente toe om buurthuizen en bibliotheken komen de winter in te richten als "warm toevluchtoord". Door mensen de gelegenheid te geven om samen de dag door te brengen in een verwarmde omgeving kan een besparing op de stookkosten gerealiseerd worden. Dat geldt met name voor mensen met een laag inkomen die het vaakst in slecht geisoleerde (huur)huizen wonen. Bovendien kan dit mensen vooral tijdens de lange winterdagen uit hun sociaal isolement halen.

Helaas hebben niet alle kernen de beschikking over een buurthuis of bibliotheek. De Vesting is zo'n kern. Ten onrechte wordt vaak gedacht dat de bewoners van de vesting allemaal vermogend zijn en in een monumentaal pand wonen. Zo'n 37% van de woningen in de vesting wordt verhuurd door Woonveste. Veel van die woningen hebben een matig energielabel.

Om die reden hebben wij het college verzocht om het oude stadhuis of de oude Mavo voor de komende winter als "warm toevluchtsoord" beschikbaar te stellen. Het college zal binnen 30 dagen met een antwoord komen.