31 januari 2018

HALF MILJOEN IN HET PUTJE!

Half miljoen in het putje!

Gemeenschapslijst, Hoi Werkt en VVD hebben  geen goedkeuring gegeven  aan de contracten die wethouder Jan van de Wiel had afgesloten met Laco bv. Met deze afwijzing gooien de drie partijen een mogelijke opbrengst voor onze gemeente van een half miljoen euro weg.

Sinds  1987, het moment waarop Laco de exploitatie van de huidige Hispohal overnam van de toenmalige gemeente Hilvarenbeek, bestaat tussen de gemeente en Laco de contractuele afspraak dat, wanneer het complex een andere bestemming zou krijgen, de gemeente de helft zou krijgen van de meerwaarde die daarbij ontstaat. Echter deze afspraak liep tot 1 sept 2017. Vanuit de gemeente gezien een heel verstandige afspraak, nadat  Laco in 2007 de Hispohal voor  een symbolisch bedrag  in eigendom heeft gekregen.

Onderhandelingen

In de eerste helft van het afgelopen jaar heeft wethouder Jan van de Wiel onderhandelingen gevoerd met Laco over twee zaken:  de  exploitatie van de in aanbouw zijnde nieuwe sportaccommodatie op de Roodloop en de  sloop en herontwikkeling van de bestaande Hispohal.

Daarbij heeft de wethouder steeds als uitgangspunt gehanteerd dat Laco alleen dan  de exploitatie van de nieuwe accommodatie zou mogen doen als gelijktijdig de helft van de herontwikkelingswinst zou worden geregeld.

Wethouder van de Wiel  kwam  overeen dat Laco de nieuwe sportaccommodatie zou gaan exploiteren en daarvoor een bijdrage van €15.000,- op jaarbasis zou krijgen. Op het moment dat  de nieuwe accommodatie geopend zou worden,  sluit de oude Hispohal. De gemeente en Laco zouden samen de hal slopen en er woningen voor in de plaats bouwen. Dat zou  de gemeente, volgens de calculaties die onder de overeenkomst liggen, bijna een half miljoen euro’s opleveren. In juni 2017 heeft van de Wiel deze overeenkomsten al voorgelegd aan de gemeenteraad, maar die heeft ze pas in december willen behandelen.

Weggegooid geld

Gemeenschapslijst, Hoi Werkt en VVD hebben echter door hun afwijzende beslissing een half miljoen in het putje gegooid. Zowel het exploitatiecontract als het contract over de herontwikkeling zijn verworpen en daarmee dus ook het recht op genoemd bedrag.
Het CDA is hierover zeer ontstemd! Zo ga je niet om met gemeenschapsgeld.   Met €500.000,- kun je hele mooie dingen doen voor onze dorpsgemeenschappen en dat geld is er nu niet meer. Een onverteerbare zaak!

Fractie CDA, Clemens Veraa, Jan van de Wouw