19 augustus 2022

Campers in Grave? Weer ze uit smalle straten en maak nieuwe camperplekken!

Weer campers uit de binnenstad, klinkt het in Grave. Toeristen zijn zeer welkom, maar grote voertuigen in smalle straten veroorzaken irritaties en problemen.

Wie met een camper op vakantie gaat, houdt vaak van de bijkomende vrijheid: vertrekken wanneer je wil, overnachten waar je wil. Wie er een kan betalen, laat het vaak niet bij een zomervakantie door Italië of Noorwegen, maar plakt er ook wat weekenden in Nederland aan vast. In Grave bijvoorbeeld, dat zich graag profileert als historische vestingstad in de hoop toeristen te trekken. Juist in Grave worden ook de nadelen van campertoerisme duidelijk. Laten we ze uit het centrum weren, zegt raadslid Ben Peters van het CDA nu. En laten we dan ook meteen meer plek voor ze inruimen. Meer en beter. ,,Grave is er nu niet op ingericht.”

Groeiend probleem

Peters sprak deze zomer met bewoners van de binnenstad. Dat deed hij eigenlijk naar aanleiding van de nieuwe inrichting van een belangrijke straat in het centrum, de Trompetterstraat. Die is erop vooruitgegaan, al zijn er nog wat klachten. Fietsers fietsen over de stoep, auto’s rijden te hard en ook de camper wordt een probleem. Dat de historische straten van Grave te smal zijn voor bijvoorbeeld vrachtwagens is al langer duidelijk, en ondernemers denken na over het autoluw maken van de binnenstad. Met de toename van het aantal campers groeien ook de ergernissen over het gebruik daarvan. De afgelopen vijf jaar kwamen er ruim 350 camperbedrijven bij in Nederland, schreef deze krant donderdag al (de teller staat nu op 836). Het aantal campers dat in Nederland rondrijdt steeg volgens brancheorganisatie Bovag de afgelopen 2,5 jaar naar ruim 167.000, een stijging van 30 procent. Zowel voor de verkoop als voor de verhuur zijn campers niet aan te slepen, zegt Bovag. Met die campers groeit ook het aantal camperplaatsen in Nederland. Ook in het Land van Cuijk, zegt toeristisch manager Erik Jansen van Visit Land van Cuijk. ,,Het houdt gelijke tred met de trend die gaande is.”

Smalle straten, grote camper

Camperaars zijn vaak wat ouder en hebben veelal wat te besteden, zegt Jansen. ,,En ze kunnen makkelijker buiten de seizoenen op pad. Ondernemers spelen er dus op in. In het hele Land van Cuijk heb je camperplaatsen, en die vind je vaak op het terrein van ondernemers. Campings bijvoorbeeld.” In Grave is dat dus anders. Daar overnachten camperaars geregeld op parkeerplaatsen die er niet voor bedoeld zijn. Ze veroorzaken opstoppingen onderweg naar de supermarkt, zegt Peters. Graves smalle straten zijn eeuwen geleden ontworpen om musketkogels te kunnen ontwijken, niet om een Hymer doorheen te loodsen. De ruimte is dus schaars. En duur. ,,Een camper zorgt ervoor dat je voor twee bezoekers in de binnenstad eigenlijk 10 vierkante meter moet reserveren.” Midden in Grave is nu één openbare, officiële camperplaats: bij het Arsenaal. Bij de kazematten naast de John S. Thompsonbrug is meer plek, maar van daar is het ruim een kwartier lopen tot aan het terras.

‘Voor iedereen beter’

Het zou ‘voor iedereen beter’ zijn nieuwe camperplaatsen in te richten buiten de binnenstad, zegt Peters. Behalve meer, moet het ook beter. Op de huidige camperplaatsen ligt geregeld afval. ,,Er staat wel een afvalbak, maar niet alles schijnt er in te passen.” Dus ontstaat nu de discussie: waar moeten die campers naartoe? Naar de Jan van Cuijkdijk, zegt Peters, waar nu nog de schietboom van het Cloveniersgilde staat. Misschien wel het oude Visio-terrein, zegt Han Schaars van Centrummanagement Grave. Maar dat moet juist een rustig park worden, zeggen anderen. ,,Laten we het vooral integraal bekijken”, zegt Jeroen van der Eerden van de wijkraad binnenstad. ,,Zodat we niet het ene probleem oplossen, maar het volgende creëren.”

Bron: De Gelderlander 19-08-2022. Tekst: Frank Houtappels, foto: Edwin van Alem