05 november 2021

CDA deelt in Escharen, Gassel, Grave en Velp vogelhuisjes uit

GRAVE [ARENA LOKAAL]- Het CDA Land van Cuijk deelt de aankomende weken, tot aan de verkiezingen op 24 november, honderd vogelhuisjes uit in Escharen, Gassel, Grave en Velp aan iedereen die er een wil. Op die manier wil de partij aandacht vragen voor het belang van vogels in de natuur. "Daarnaast is het ook een signaal dat we willen afgeven", vertelt kandidaat raadslid Jochem Jacobs, nummer vijf op de lijst van het CDA Land van Cuijk . "Als het aan ons ligt dan zouden we jaarlijks honderden huizen in Escharen, Gassel, Grave en Velp erbij willen bouwen. Het CDA Land van Cuijk maakt zich hard voor woningbouw en dan vooral ook voor jongeren en ouderen. In ons programma staat ook dat we een op de drie woningen voor jongeren en een op de drie voor ouderen willen bouwen."

Dinsdag 2 november vond er een door het CDA Land van Cuijk georganiseerde bijeenkomst plaats met het thema woningbouw. “Het was een zeer druk bezochte avond met tientallen geinteresseerde mensen", zegt Ben Peters, nummer veertien op de lijst van het CDA Land van Cuijk. "Het toont aan dat het thema leeft in de gemeenschap. Er waren interessante sprekers, onder wie de ontwikkelaar van de bonskazerne en Woonmakelaars Grave. Er is gesproken over de korte en lange termijn bouwplannen en met elkaar is gesproken over de behoeftes en wensen die er spelen. Het thema woningbouw zal straks in de nieuwe gemeente Land van Cuijk een belangrijk onderwerp zijn wat opgepakt moet gaan worden.”

Honderd huisjes
Het CDA zet zich niet alleen in voor woningbouw, maar vindt het ook belangrijk dat natuur en biodiversiteit aanwezig blijft. “Het is gebleken dat de verdwijning van insecten, vogels en andere diersoorten een impact heeft op de aarde", weet Jacobs. "Het is daarom belangrijk dat we bij alle woningbouwplannen nadenken over de impact op de natuur. Zo is een van onze speerpunten dat er voor elk kind dat geboren wordt in de gemeente een boom wordt geplant. Maar ook moet er meer groen en biodiversiteit komen in nieuwbouwwijken. Bij het vervangen van bomen dient daarnaast gekozen te worden voor toekomstbestendige bomen die een bijdrage leveren aan de leefomgeving van insecten. Maar we willen meer doen. Daarom hebben we samen met het Ambachtcentrum Grave honderd vogelhuisjes gemaakt die we graag willen uitdelen. Zo kunnen we elk jaar honderd vogels een huis kunnen geven, net zoals we alle (toekomstige) inwoners van het Land van Cuijk een huis willen kunnen geven."

Marktbezoek en ophalen
Vrijdag 12 en vrijdag 19 november staat het CDA Land van Cuijk op de markt in Grave. Jochem: “We nemen heerlijke zelfgemaakte pompoenensoep mee. Daarnaast kan iedereen die wil die dag een vogelhuisje bij ons komen halen. Mocht je niet naar de markt kunnen komen omdat het bijvoorbeeld niet uitkomt dan kunnen ze ook bij mij thuis worden opgehaald. Meld je dan bij mij via [email protected]. Dan zorg ik ervoor dat er eentje klaar staat voor je. Let wel, op is op."