25 november 2021

CDA grote winnaar verkiezingen Land van Cuijk

[De Gelderlander 25-11-2021] Het  CDA is de grote winnaar geworden van de herindelingsverkiezingen voor de fusiegemeente Land van Cuijk. Na het tellen van alle stemmen, kort na middernacht, kwam de partij uit op 13 van de 37 zetels.

CDA kwam uit op een dikke 30 procent van de stemmen. Team Lokaal komt uiteindelijk uit op totaal acht zetels en Liberaal LVC heeft vijf zetels in de nieuwe raad. Overigens is het nog geen officiële uitslag. Die wordt pas komende maandag bekend. Net als de kandidaten die met voorkeursstemmen in de raad komen.

Opvallend is het aantal stemmen dat de combinatie GroenLinks/PvdA binnenhaalde. Totaal gingen 3063 stemmen naar de partij van lijsttrekker Mike van Diemen. Die partij komt daarmee uit op drie zetels. Nieuwkomer Forum voor Democratie, met de Vierlingsbeekse Peter Verstegen als lijsttrekker, deed het in zijn woonplaats goed. FvD krijgt met totaal 1295 stemmen één zetel in de gemeenteraad van Land van Cuijk.

‘Overweldigend’

De opkomst kwam uit op 49,94 procent.

,,Dit is echt overweldigend”, zei CDA-Lijsttrekker Bouke de Bruin gisteravond. ,,Ik had nooit gedacht dat het verschil met de andere partijen zo groot zou zijn.”

In totaal deden dertien partijen aan de verkiezingen mee. Die waren nodig, omdat de vijf gemeenten Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert, Sint Anthonis en Grave per 1 januari 2022 de nieuwe gemeente land van Cuijk gaan vormen.

Vroegstemmers

Bij de vroegstemmers, de mensen die maandag en dinsdag al stemden, was het CDA al de grote winnaar. Goed voor 29 procent van de 4409 kiezers. En die trend zette zich gisteravond voort. Een enkele keer scoorde bij de afzonderlijke stembureaus Team Lokaal hoger, heel soms Liberaal Land van Cuijk.

Vooral in de gemeente Cuijk trok de partij van Liesbeth van Heeswijk veel stemmen. Liberaal LVC zag vier jaar geleden in Cuijk het levenslicht. Niet geheel verrassend was dat de Lokale Partij Grave het goed deed in de Graafse stembureaus. Het zal voldoende zijn voor een zetel.

Op de LPG kon bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 alleen in Grave op gestemd worden. Die partij komt op één zetel uit. De partij zal naar verwachting na verloop van tijd opgaan in Team Lokaal.

In Vierlingsbeek was het Liberaal LVC dat goed scoorde, mede omdat Marc van den Oudenhoven uit Vierlingsbeek en Johan Hermanussen uit Maashees zich hebben aangesloten bij Liberaal LVC.

Feest zonder zetel

De Lijst Bart Theunissen, de ChristenUnie en 50Plus komen en Keerpunt komen niet in de 37 zetels tellende gemeenteraad. De landelijke partijen 50Plus, ChristenUnie en Forum voor Democratie deden nooit eerder mee aan gemeenteraadsverkiezingen in deze regio.

Voor John Heckathorn van 50Plus is het vandaag sowieso feest. Ook zonder zetel. De lijsttrekker is jarig. Hij wordt 69.

© De Gelderlander - Dennis Greijn, Frank Hermans, Joost Ariaans, Herman Wissink, Foto: Ed van Alem