18 mei 2022

CDA Land van Cuijk gaat voor besparing van € 1 miljoen bij vernieuwbouw gemeentehuis.

CDA Land van Cuijk gaat voor besparing van € 1 miljoen bij vernieuwbouw gemeentehuis.

Afgelopen jaren is een heel zorgvuldig proces doorlopen om tot de keuze voor een locatie van hèt gemeentehuis te komen. Gekeken is naar de beschikbaarheid en bereikbaarheid van en parkeergelegenheid bij de huidige gemeentehuizen. Ook zijn alternatieve locaties in het Land van Cuijk bekeken.

De CDA-fractie onderschrijft de mening van het gemeentebestuur dat duurzaamheid van groot belang is en daarom als uitgangspunt is gekozen om het gemeentehuis energieneutraal en gasloos te realiseren.

Er dient een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd te worden. Dit staat garant voor een duurzame investering voor de komende 40 jaar. Door het sluiten en de herontwikkeling van de andere vier gemeentehuizen wordt ruim 1 miljoen euro op jaarbasis bespaard. Met dit geld kunnen andere belangrijke investeringen worden gedaan in bijvoorbeeld wijk- en dorpsaccommodaties en in woningbouw. Natuurlijk dienen we te investeren in de toekomst en zal dit doordacht dienen te gebeuren. Ons gemeenschapsgeld moet immers zorgvuldig en op de juiste wijze besteed worden. Daarom ook vindt het CDA een parkeergarage onbespreekbaar, alleen al gezien de gigantische investering in verhouding tot het kleine aantal extra parkeerplaatsen (32) die dat zou opleveren.

Al met al kijkt het CDA uit naar een toekomstbestendig gemeentehuis voor het Land van Cuijk in Boxmeer.