04 november 2021

CDA Land van Cuijk: waar komt de nieuwe school in Wanroij?

WAAR KOMT DE NIEUWE SCHOOL?

Het schoolbestuur van Basisschool Kindcentrum De Sprong in Wanroij wil nieuwbouw. Het bestaande gebouw van circa 50 jaar is verouderd en sluit niet meer aan op de eisen van deze tijd. Het CDA Land van Cuijk onderschrijft de noodzaak om het schoolgebouw compleet te vernieuwen. Maar op dit moment is het idee van het college van B&W Sint Anthonis om dit op de bestaande locatie te doen en daarbij 30 tot 45 woningen bij te bouwen volgens eerdere berichten in de media. Het CDA is niet principieel tegen nieuwbouw op deze locatie, maar deze school moet opnieuw 50 jaar mee en is het dan wel zo logisch om op dezelfde plek te blijven zitten?

Alternatief bij sporthal De Hoepel
Op dit moment is Het Korenveld in ontwikkeling, het voormalige terrein van de Boerenbond. Op eerdere vragen van de CDA fractie heeft college aangegeven dat het daar niet meer kan. Jammer en is dat echt zo? Maar wat kan wel? Het CDA wil dat er beter nagedacht wordt en gekeken wordt naar een toekomstbestendiger alternatief. Concreet: de nieuwe school zou ook gebouwd kunnen worden nabij/voorbij de sporthal De Hoepel. Een aantal argumenten:

1. School, sporthal en sportvelden liggen bij elkaar en kunnen gedeeltelijk gebruik maken van elkaars faciliteiten. Dit drukt de beheerslasten, vermindert de druk op vrijwilligers van de verenigingen en maakt onderlinge samenwerking veel praktischer.
  2. Onlangs nog in het nieuws: kinderen zitten teveel achter ‘een schermpje’ en spelen te weinig buiten; veel 4-12 jarige kinderen lopen achterstand op in hun motorische ontwikkeling. Sportvoorzieningen en school bij elkaar biedt mogelijkheden om dit echt te verbeteren.
  3. Een school heeft overdag en door de weeks parkeerplaatsen nodig, een sporthal en sportvelden vooral in de avond en in het weekend. Dus minder ruimtebeslag.
  4. Verkeersveiligheid. Op het eerste oog lijkt dat een aandachtspunt, maar als je doordenkt: de meeste kinderen wonen al aan deze zijde van de Dorpstraat. Nu steken zij dagelijks over, onder andere bij het stoplicht, dit is dan niet meer nodig. Ook voor het sporten in de gymzaal steken klassen nu nog de Dorpstraat over. En ja en er kan een veilige fiets- en wandelverbinding worden gemaakt naar het Giesenplein om de Dorpstraat te vermijden. De verkeersdrukte in de Lindenlaan wordt met dit alternatief ook minder.
  5. De locatie bij de sporthal De Hoepel biedt ook mogelijkheden voor een permanent evenemententerrein, voor bijvoorbeeld de jaarlijkse Kinder-Vakantie-Pretdagen. Het huidige terrein is weggevallen.
  6. Door nieuwbouw op een andere locatie voorkom je bouwoverlast in de huidige school en tijdelijke noodvoorzieningen zijn overbodig.

Hoe nu verder?
Soms is even op de rem trappen beter. Het CDA wil dat er met een lange termijn visie wordt gekeken naar wat voor Wanroij, de leerlingen en de school het beste is. In dialoog met onder andere ouders, schoolbestuur, omwonenden, dorpsraad en betrokken verenigingen willen we dat de gemeente opnieuw huiswerk verricht en daarbij de voor- en nadelen, de (on)mogelijkheden en financiële consequenties op een rij zet. En nemen dan een goed besluit voor de komende 50 jaar.