25 november 2021

CDA met 13 zetels de absolute verkiezingswinnaar

[Kliknieuws - Maasdriehoek 25-11-2021] Het CDA mag de herindelingsverkiezingen voor de nieuw te vormen gemeente Land van Cuijk op haar naam schrijver. De partij van lijsttrekker Bouke de Bruin kwam met 10891 stemmen als winnaar uit de bus, goed voor 13 zetels. Lokale partijen Team Lokaal en Liberaal Land van Cuijk wisten de tweede en derde plek op te eisen, met respectievelijk 7181 (8 zetels) en 4782 stemmen (5 zetels). Van de stemgerechtigden kwam bijna 50% (49,94%) naar het stembureau.

“Heel het CDA is verrast en ontzettend blij” reageert De Bruin op deze klinkende overwinning. “Ik word hier lastig gevallen met confettikanonnen en ballonnen!” De Christendemocraat had een ware nek aan nek race verwacht. Het geboekte resultaat is dan ook ‘boven alle verwachtingen’. Wat dit voor de invulling van een coalitie moet gaan betekenen, daar laat De Bruin nog niet te veel over los. Er zijn naar eigen zeggen al wel plannen, “maar eerst maar goed naar de uitslagen kijken en met partijen in gesprek te gaan.” Het doel is om een goede, sterke en brede coalitie te vormen met de andere partijen. “Onze slogan is niet voor niets ‘samen aan de slag’.”

Willy Hendriks – Van Haren is ‘kei tevreden’ met haar tweede plaats, goed voor 8 zetels. “We hadden in Grave geen enkele kandidaat. We hebben wel al een samenwerking met LPG. Dus dan tel ik er maar ééntje bij en dan zitten we op negen.”

“Ik wil nog wel een cursusje campagne voeren bij het CDA volgen” vertelt Liesbeth van Heeswijk terwijl ze de winnende partij feliciteert. De lijsttrekker van Liberaal Land van Cuijk is niet ontevreden met de behaalde vijf zetels. “Het is wat het is. Belangrijker is het om te respecteren dat er gestemd wordt wat er gestemd wordt”

De verdeling van de overige tien partijen:
GroenLinks/PvdA: 3 zetels
SP: 2 zetels
VVD: 2 zetels
D66: 2 zetels
Forum voor Democratie: 1 zetel
LPG: 1 zetel

Keerpunt, 50Plus, Lijst Bart Theunissen en de ChristenUnie hebben niet voldoende stemmen weten te verzamelen om een zetel te bemachtigen.

Wie komt er in de raad?
De huidige cijfers laten enkel zien welke partijen een zetel gaan opeisen binnen de gemeenteraad. Welke personen op het pluche zullen plaatsnemen is nog niet bepaald. Mede omdat dit afhankelijk is van de voorkeursstemmen. Maandag 29 november wordt dit definitief bekend gemaakt.