03 december 2021

CDA wil alle neuzen dezelfde kant op

[De Gelderlander 3-12-2021] Geen overeenkomst met een beperkt aantal partijen die samen een meerderheid in de gemeenteraad vormen, maar een zogenaamd breed gedragen raadsprogramma. Dat is de inzet van het CDA dat vorige week in de te vormen gemeente Land van Cuijk met dertien zetels zo glansrijk de verkiezingen heeft gewonnen. Tijdens een gesprek donderdagavond met de lijsttrekkers van de negen partijen die vanaf januari in de gemeenteraad komen, vroeg CDA-lijsttrekker Bouke de Bruin of alle partijen zich hier in konden vinden. De Bruijn wil in de nieuwe raad met een raadsprogramma zoveel mogelijk neuzen dezelfde kant op hebben wijzen.

Grote lijnen

Anders dan een coalitieakkoord, komen in een raadsakkoord of -programma een aantal belangrijke maatschappelijke thema’s aan bod, met daarin afspraken over hoe daar in de komende vier jaar op grote lijnen mee moet worden omgegaan. Het is in feite een overeenstemming tussen alle raadsfracties. Dat wil niet zeggen dat er in de raad geen meningsverschillen kunnen zijn, maar dat op onderdelen gestreefd wordt naar een meerderheid, die dan ook door partijen in wisselende samenstelling gevormd kan worden.

Niet dichtgetimmerd

Steun voor zo’n raadsprogramma lijkt er voldoende. ,,Liever een raadsakkoord dan een dichtgetimmerd coalitieakkoord”, zei Liesbeth van Heeswijk van Liberaal LVC dat met vijf zetels in de gemeenteraad komt. ,,Niet vooraf de zaakjes willen regelen.” ,,Wij willen graag meedoen. Die rol past ons ook gezien de verkiezingsuitslag”, liet Willy Hendriks van Team Lokaal (acht zetels) weten. Maar ook de wat kleinere partijen die in de gemeenteraad Land van Cuijk komen zien een breed gedragen programma wel zitten. ,,Een goede optie”, zei Thomas van der Meer van D66 (twee zetels). ,,Een uitdaging”, vond Arthur Baudet van de VVD, dat eveneens twee zetels heeft.

Met de ruggen naar elkaar

Peter Verstegen van Forum voor Democratie (één zetel), die niet fysiek bij de vergadering was, omdat hij naar verluidt corona heeft, zei via het beeldscherm: ,,Een raadsprogramma is een mooi goed. We weten allemaal wat verhoudingen tussen coalitie en oppositie brengen: mensen die met de ruggen naar elkaar zitten.’ Of een raadsprogramma ook gaat lukken, is nog maar de vraag. Willy Hendriks. ,,In Boxmeer hebben we dat vier jaar geleden geprobeerd en toen kregen we van de partijen die niet in de coalitie zaten te horen dat ze bang waren dat ze alleen de punten en de komma’s mochten zetten. Daar is het niet gelukt.”

Gesprekken

De Bruin gaat, samen met partijgenoten Mark Janssen-Van Gaal en Joost Hendriks, de komende week de eerste gesprekken voeren met alle partijen. Volgens het CDA is een informateur niet nodig. De Bruin. ,,We hopen begin januari de wethouders te kunnen presenteren. Dat is ambitieus, maar we willen de snelheid erin houden. Al is zorgvuldigheid natuurlijk belangrijk.”

Maximaal zeven wethouders

De CDA-lijsttrekker liet weten geen voorstander te zijn van een open sollicitatie naar de functie van wethouder in de nieuwe gemeente. Land van Cuijk mag, gezien de 90.000 inwoners, maximaal zeven fulltime wethouders hebben. Als gebruik wordt gemaakt van parttime wethouders zijn dat er maximaal negen.