26 november 2021

De dag na de winst al weer volle vaart vooruit: ‘Dat het verschil zó groot zou zijn? Nee, dat zag ik niet aankomen’

[De Gelderlander - 26-11-2021] Taart die net vers wordt aangesneden, de confetti en groene CDA-ballonnen nog overal op de grond en zoonlief Lucas (17) die belt met de vraag: ,,Mam, zullen we gaan lunchen om de overwinning te vieren?” Het is in huize De Bruin in Boxmeer the Day After.

Lijsttrekker Bouke de Bruin moet deze donderdagochtend nog steeds bijkomen van de verrassende monsterzege van het CDA tijdens de herindelingsverkiezingen voor de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Ze haalde met haar partij 13 van de 37 zetels. Echt veel tijd om op adem te komen, heeft ze niet. Doorlopend rammelt en trilt de telefoon. Vooral als het campagneleider Mark Janssen is, is het oppassen geblazen. Want, weet De Bruin, dan moet er weer wat ondernomen worden. En dat na weken met een volle agenda.

Wopke Hoekstra

Maar ook Wopke Hoekstra van het landelijke CDA hing al aan de telefoon om te feliciteren. ,,Ik heb hem uitgenodigd om hier maar eens koffie te komen drinken. Dan kunnen we met elkaar in gesprek. Misschien kunnen we hier het landelijke CDA wel helpen.”

De Bruin werd voor campagnedoeleinden veelvuldig op pad gestuurd. ,,We hebben een goede campagne gevoerd. Duidelijke standpunten. Zelfs per dorp. Met een energiek, positief team. We zijn in het campagneteam haast een familie geworden.”

Ik heb vannacht eerst een fles champagne opengetrok­ken

,,Maar ik heb gisteravond, of liever gezegd vannacht, toen alles van de uitslagen achter de rug was, toch eerst een fles champagne opengetrokken.”

Champagne die ze overigens zelf niet in huis had gehaald. De Bruin zat tijdens de uitslagenavond thuis met haar gezin. ,,Mijn ouders waren er ook. Die hadden de fles meegebracht. Ik hou zelf meer van zekerheid. Eerst maar eens afwachten wat er gebeurt.”

Want de overtuigende overwinning, die had De Bruin niet aan zien komen. ,,Ik had echt gedacht dat het spannend zou worden. Wel dat we in de top drie mee zouden draaien. Met Team Lokaal en Liberaal LVC. Maar dat het verschil zó groot zou zijn? Nee, dat zag ik niet aankomen.”

Eerste besprekingen

En na de zegetocht van woensdagavond is donderdagochtend de eerste bespreking alweer achter de rug. Want de politieke trein dendert voort. Als grootste partij krijgt het CDA ook het voortouw als het gaat over de coalitievorming. En Bouke de Bruin zou Bouke de Bruin niet zijn als ze niet al precies wist hoe ze dat zou gaan doen. ,,Praten met alle partijen. Niemand op voorhand uitsluiten”, zegt de lijsttrekker die niet snel op een slip of the tongue te betrappen is. ,,Die gesprekken zullen volgende week beginnen. Eerst moeten we weten hoe het zit met de voorkeursstemmen.”

Ik vind het maar niets om mezelf op al die lantaarnpa­len tegen te komen

De Bruin zal aansturen op een coalitie met brede steun. ,,En dat moet lukken. De verschillen zijn niet zo heel erg groot.” Een coalitie met alleen Liberaal LVC zou al bijna een meerderheid opleveren. Of met GroenLinks/PvdA en D66 kom je ook al een end. Met die andere grote partij Team Lokaal, goed voor acht zetels, is er in één klap een meerderheid. Maar De Bruin houdt alle opties open.

Lantaarnpalen

Wat nu in ieder geval al gebeurt, is het weghalen van de vele campagneborden. ,,Gelukkig maar. Want ik vind het maar niets om mezelf op al die lantaarnpalen tegen te komen.”

En de CDA-lijsttrekker wil verder. ,,Het zou mooi zijn als we al voor de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 3 januari weten hoe de coalitie eruit gaat zien. En welke wethouders er in het college komen.” Maar ze is ook realistisch. ,,Volgende week zitten we al bijna in december. De feestdagen komen eraan. Sommigen zullen op vakantie gaan. Dus ik vrees dat het hebben van een coalitie voor eind van het jaar een hele klus zal zijn. Als dat lukt, verdienen we een nieuw schouderklopje.”

Maar eerst een keer lunchen met zoon Lucas. Om de overwinning te vieren.