13 november 2022

Dialect op de komborden?

Misschien heeft u het al wel in de Gelderlander gelezen? Ons raadslid Joep Baltussen hoopte dat de dialectnamen van elk dorp toegevoegd zouden kunnen worden aan de komborden. Als je bijvoorbeeld Westerbeek binnen kwam rijden, zou je zien dat je ook in D’n Twist kwam. In Limburg, Friesland, maar ook Oploo en Alverna waren er al zo’n komborden. Volgens het CDA een mooie manier om het dialect en de lokale identiteit te erkennen! Aangezien alle komborden door de gemeentelijke fusie worden vervangen had dit goedkoop en gemakkelijk gekund. Dat is kansen zien!

Helaas blijkt dat de nieuwe borden reeds besteld zijn. Volgens wethouder Sölez zouden daardoor alle bestelde borden voor niets zijn besteld, wat meer dan een ton zou kosten. Dat vonden we in deze tijd te ver gaan. Wel heeft de wethouder toegezegd om mee te denken over alternatieve komborden voor dorpen die dat willen. Volgens ons is dat een mooi compromis!