25 februari 2023

Enthousiaste staatssecretaris in Sint Anthonis: “Mag ik hier nog eens langskomen?”

Op 24 februari kwamen Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Brabants Gedeputeerde Erik Ronnes, wethouder Bouke de Bruin en gemeenteraadslid Hanneke van der Velden op bezoek op de Brink van Sint Anthonis. Op uitnodiging van Joep Baltussen kwamen zij luisteren naar het verhaal van Johan de Bruin, initiatiefnemer van de Brinkiosk, en Jos van Duren, voorzitter van de dorpsraad. Meteen bij aankomst maakte de staatssecretaris een foto van de Brink, zo mooi vond ze ons plein.

Door niet bij de pakken neer te zitten, positief te communiceren en aan de slag te gaan krijg je samen veel voor elkaar! - Jos van Duren

Johan en Jos vertelden er over de verschillende projecten die het dorp onderneemt om de leefbaarheid in stand te houden. Sint Anthonis is namelijk het schoolvoorbeeld van dorpskracht. Met o.a. Samen Sint Anthonis, Trots Sint Tunnis, het Brinkteam en de Brinkkiosk wordt het verenigingsleven in het dorp krachtig ondersteund. Jos vertelde: “Door niet bij de pakken neer te zitten, positief te communiceren en aan de slag te gaan krijg je samen veel voor elkaar”. Zo wordt Trots Sint Tunnis op handen gedragen door de inwoners. Vacatures voor bezorgers worden in een mum van tijd ingevuld. En de Sint Tunnisse Brouwplaats, het grote carnavalsfeest waarvoor de ondernemers en de vele jongeren samen de handen ineen hebben geslagen, was dit jaar wederom een groot succes. Nadat we wat bij Friends gedronken hadden, nam het gezelschap een kijkje in en onder de Kiosk. Die is van alle gemakken voorzien.

Zowel Erik Ronnes als Vivianne Heijnen namen graag een Trots mee naar huis om nog eens te lezen. Bouke de Bruin verklapte dat haar Sint Tunnisse bestuurssecretaresse ervoor zorgt dat de Trots elke maand bij haar op het bureau ligt. Zo blijft ze meteen op de hoogte wat er zich allemaal in het dorp afspeelt. Erik Ronnes kwam sowieso al graag in Sint Anthonis, voor de mooie fietsomgeving bij de bossen en om wat op de Brink te gaan drinken.

Vivianne Heijnen, zelf afkomstig van een klein dorp in Zuid-Limburg, was enorm geïnspireerd door wat de vrijwilligers te vertellen hadden. Ze zou eens een kijkje gaan nemen op Samen Sint Anthonis om te zien wat voor moois de site allemaal te bieden heeft. Ook vertelde ze graag uitgenodigd te worden om komend jaar een evenement op de Brink te komen bezoeken, dus we zien haar graag nog eens terug in Sint Tunnis!

Al met al dus een mooie middag waarin een zeer positief beeld van de Sint Tunnisse dorpskracht is neergezet. Speciaal dank ook aan Wilma van der Meulen die in de afgelopen jaren de totstandkoming van de kiosk prachtig heeft gefotografeerd en ook nu weer namens Samen Sint Anthonis aanwezig was om foto's te maken van het bijzondere bezoek. Ze zijn weer erg goed gelukt Wilma!