12 juli 2022

Generatiewoningen in het Land van Cuijk: een ‘win-winsituatie’

De gemeente Land van Cuijk gaat beleid maken voor de bouw van zogeheten generatiewoningen om de druk op de woningmarkt te kunnen verlichten. Het CDA was initiatiefnemer van dit voorstel en kon op grote steun rekenen van de gemeenteraad.

Het CDA ziet de generatiewoningen als een win-winsituatie voor zowel jongeren als ouderen. Jongeren kunnen bijvoorbeeld een bijgebouw bewonen of een tijdelijke woonvoorziening plaatsen op het woonperceel van hun ouders. Jongeren hebben hierdoor de mogelijkheid om in de vastgelopen woningmarkt toch op zichzelf te wonen. Na verloop van tijd kan de situatie indien gewenst omgekeerd worden en kunnen de ouders onder de reeds bekende regels voor (pré-) mantelzorgwoningen in de generatiewoning gaan wonen. En dan kunnen de ouders hun woning aan hun kinderen verkopen.

Met 31 stemmen voor en 3 tegen is dit voorstel omarmd door nagenoeg alle andere partijen, met dank aan de SP, Team Lokaal en LPG als mede-indieners van het voorstel.