02 november 2021

Interview Harm de Kleijne in het Wanroijs Nieuws

Vorige week een kort interview met Bouke de Bruin, vandaag met Harm de Kleijne. Geboren en getogen in Landhorst. Harm woont samen met Helen, zij zijn hun eigen woning aan het bouwen aan de Peelstraat. In zijn vrije tijd maakt Harm graag muziek en trapt een balletje op het voetbalveld bij Menos.

Samen de schouders eronder
Je bent nog maar 28 jaar, waar komt jouw drive vandaan om je in te zetten voor de samenleving? “De mensen om mij heen zijn mijn grootste drijfveer om politiek actief te zijn. Zij verdienen het om gehoord te worden en om gezamenlijk de richting van hun eigen leefomgeving te bepalen. Samen de schouders eronder om samen doelen te bereiken, dat is waar ik voor sta.”

Ombudsman die inwoners helpt
Hoe kijk jij aan tegen de nieuwe gemeente? “De gemeente Land van Cuijk is een uitdaging voor ons allemaal, omdat wij met elkaar die gemeente gaan vormen. De gemeente is er voor de inwoners, en niet andersom. De afstand tussen gemeente en inwoners kan groter worden, maar als we samen optrekken wordt die juist kleiner. Want het dorp weet zelf het beste waar behoefte aan is. Onze nieuwe gemeente dient hierin te faciliteren. Verder heeft het CDA mijn voorstel overgenomen om een lokale ombudsman aan te stellen die inwoners helpt die bij de gemeente in de knel komen.”

Waar blijft dat fietspad?
Harm neemt geen blad voor de mond: “Ik heb een broertje dood aan politici die roepen dat ze vóór de leefbaarheid in de dorpen zijn, maar nalaten om bij concrete voorstellen dit ook waar te maken. Zoals bij het reeds afgesproken vrij liggende fietspad van de Quayweg naar Wanroij. De wens van de dorpen was helder, maar andere partijen veegden dit weer van tafel. Dat is helaas ook politiek.”

Op de koffie
Hoe kijk je terug op deze raadperiode? “Ik ben de afgelopen 3,5 jaar met gepaste trots gemeenteraadslid geweest voor het CDA en wil dan ook iedereen bedanken voor alle steun en vertrouwen. Ik blijf politiek actief voor de inwoners. Als zij vragen hebben over Landhorst of Wanroij, er iets beter kan in hun omgeving, ze kunnen gewoon blijven aankloppen. De koffie staat klaar.”

Nog behoefte aan een uitsmijter? “Ja, in onze nieuwe gemeente moeten we samen aan de slag om onze dorpen te blijven verbeteren. En kleine dorpen moeten hard genoeg durven roepen om gehoord te worden!”