26 november 2021

Joep Baltussen is jong én wil wat: ‘Het is goed dat jongeren door leeftijdsgenoten vertegenwoordigd worden’

[De Gelderlander 26-11-2021] Meer betaalbare huur- én koopwoningen voor jongeren. Tegengaan van verschraling van openbaar vervoer in de kleine kernen. De wereld ondanks de klimaatproblemen ongeschonden doorgeven aan een volgende generatie.”

Zie daar drie speerpunten die Joep Baltussen moeiteloos in één adem opsomt na de vraag aan hem waar hij zich de komende vier jaar op zal storten. Hij mag van een gevestigde partij zijn, het CDA. Maar als jongere is hij niet voor niets gekozen, stelt hij, dat zal de wereld merken.

Baltussen is pas 21 jaar, maar een zetel in de nieuwe gemeenteraad kan hem nauwelijks nog ontgaan. Nummer elf staat hij op de lijst. Zijn partij hoort maandag of de verwachte 13 zetels definitief bewaarheid worden. ,,Er is inderdaad een grote kans dat ik in de gemeenteraad beland”, zegt CDA’s kersverse benjamin er zelf bescheiden over.

Afspiegeling van de bevolking

Nee, een storm gaat hij in zijn uppie niet veroorzaken. ,,Daar heb je meer mensen voor nodig.” Maar toch, om er maar eens een al aardig verweerde slogan bij te halen: hij is jong, én wil wat. ,,Het is goed dat jongeren door leeftijdsgenoten vertegenwoordigd worden in de raad en eervol dat ik dat met bijvoorbeeld Mike van Diemen (GroenLinks/PvdA, ook een twintiger, FH) mag gaan doen. Zo krijg je een goede afspiegeling van de bevolking en worden ook de belangen van jongeren meegenomen.”

Ere wie ere toekomt: ,,Het is natuurlijk mijn partij geweest die het vertrouwen geeft aan een jonger iemand. Een bewuste zet, er komen nog eens vier dertigers voor het CDA in de gemeenteraad. We zijn een ongelooflijk jonge club in vergelijking met wat gemiddeld is. Dat we de kans krijgen, stemt dankbaar.”