21 april 2022

Masterclass monumenten in de Bonskazerne Velp

Woensdagavond 20 april vond er in de bonskazerne in Velp een masterclass monumenten plaats. Deze masterclass werd georganiseerd door “Boei” en ging over het “verduurzamen van monumenten” en “restauraties”.

De partij “Boei” beheert sinds 2011 de gebouwen van het terrein. Vroeger zat er een AZC in de bonskazerne, maar sinds de verplaatsing hiervan is er hard gewerkt aan het vinden van een nieuwe functie. Deze is gevonden in een combinatie van werken, wonen en ontmoeten. Middels een opgestelde visie vanuit Boei wordt ingezet op nieuwe woonvormen. Streven van Boei is om eind 2022 een woonbestemming op de kazerne te krijgen en in de periode tot aan 2025 deze verder te ontwikkelen.

Daarnaast zijn er reeds 35-40 huurders/ondernemers, zoals een houtbewerker, dieren fysio en psychiater. Maar ook het filmcafe Grave is druk bezig met het functioneel maken van de bioscoopzaal. Er wordt op dit moment nog gezocht naar een horeca-ondernemer. Stap voor stap zijn ze binnen de (wettelijke) kaders aan het werk om de bonskazerne verder vorm te geven. Het CDA blijft de huidige ontwikkelingen nauwlettend volgen.