11 juli 2022

Raadsprogramma Raad Land van Cuijk

Coalitiepartners kozen vanuit een politiek van open verhoudingen bewust om te gaan werken met een raadsprogramma. Afgelopen maanden is hier door bijna alle politieke partijen hard aan gewerkt.

Als CDA-fractie zijn we trots op het gezamenlijk behaalde eindresultaat, waar wij ook mee hebben ingestemd. Een raadsprogramma waar coalitie en oppositie hun inbreng in hebben gehad. Wat kaders geeft aan het college en nog ruimte geeft voor politieke inkleuring. Wij zien onze speerpunten van ons verkiezingsprogramma duidelijk terug in voorliggend raadsprogramma:

1. De aanpak van de woningcrisis. Een bouwopgave voor alle kernen, met een duidelijke regierol voor het college. Waarbij onze inzet zal zijn dat van het totaal aantal nieuwe woningen 1/3 bestemd is voor starters en 1/3 voor senioren.
  2. Een vitaal buitengebied, met oog voor de transitie en innovatie van de agrarische sector.
  3. Het verbeteren van de duurzame bereikbaarheid binnen onze gemeente en betere verbindingen met de regio.
  4. Het behalen van de klimaatdoelen door duurzame opwekking van energie en het verhogen van de netwerkcapaciteit.
  5. Maar ook voor een betrokken samenleving, met aandacht voor het rijke verenigingsleven en bijpassende gemeenschapshuizen.
  6. Een verschuiving van zorgstelsel naar preventie, waarbij we kiezen voor Positieve Gezondheid.
  7. Een inclusieve samenleving, waaraan iedereen kan deelnemen en bijdragen. Waarbij we uitgaan van de eigen kracht van de inwoner, wat wil en kan de bewoner zelf en wat heeft hij/zij nodig.
  8. En de inzet op het voorkomen van armoede, met kansen en gelijkheid voor kinderen.

En om tot een juiste inspraak en betrokkenheid te komen van inwoners, zijn dorpskracht en kernendemocratie belangrijke ingrediënten. We gaan als CDA-fractie met inwoners en stakeholders deze verbinding aan. Een weg die samen verkend en gevormd zal gaan worden.

Er ligt nu een raadsprogramma wat richting geeft, en verder vertaald zal gaan worden in visie en beleid. Onze ambities zijn hoog, waarbij rekening gehouden dient te worden met de financiële mogelijkheden. Verantwoord financieel beleid is voor de CDA fractie een belangrijk uitgangspunt, zo mag stijging van de lokale belastingen geen sluitpost zijn van de begroting.