26 november 2021

Van stoffig naar 'hip and happening'

[De Gelderlander 26-11-2021] Het CDA liet tijdens de verkiezingen in Land van Cuijk de andere twaalf partijen ver achter zich. Hoe dat kan? Een inkijkje in de campagne met campagneleider Mark Janssen.

1 Kies een jong gezicht ,,We zijn met een jong gezicht de verkiezingscampagne ingegaan. Niet één jong gezicht, meerdere. Lijsttrekker Bouke de Bruin is 44 jaar, de andere vier na haar op de lijst zijn dertigers. En Joep Baltussen op plek nummer elf is 21 jaar. De nieuwe generatie staat op, dat was het frame. Ze zijn geselecteerd door een vertrouwenscommissie. Het CDA heeft een toch wat stoffig imago, ineens zijn we een club van hip and happening."

2 Breng actieve mensen samen ,,We hebben een grote lijst met namen waar mensen op konden stemmen. Op plek vijftien tot vijftig staan mensen die midden in de samenleving staan en in hun dorp heel actief zijn. Ook talenten voor de toekomst. Ik denk dat straks blijkt dat die heel veel voorkeursstemmen hebben gehaald."

3 Partij belangrijk, persoon belangrijker ,,Bij deze verkiezingen is echt op personen gestemd, meer dan op partijen. Landelijk staat de politiek er niet goed voor, vandaar dat wij bewust ingezet hebben op mensen. Op de verkiezingsposters staan de gezichten van onze mensen, het CDA-logo was een stuk kleiner. De boodschap: wij zijn superlokaal. Iedereen woont bij ons in de buurt."

4 Blijf vooral niet vaag ,,We hebben een inhoudelijke campagne gevoerd. Dan kun je zeggen: dat doet toch iedereen. Maar wij hebben voor concrete thema's gekozen die wij belangrijk vinden. Bijvoorbeeld: bouw van elke drie woningen één woning voor starters en één woning voor ouderen. Plant voor iedere nieuwe inwoner van Land van Cuijk een boom. Een heel mooi thema, vind ik. Zo hebben we voor iedere wijk of dorp speerpunten per gebied omschreven. Moet je in Wanroij niet toch nog eens kijken of er een fietspad tussen dat dorp en Landhorst kan worden aangelegd om de veiligheid voor fietsende kinderen te verbeteren? We hebben écht geprobeerd concreet te zijn."

5 Steek voldoende geld in de campagne ,,Ik ga geen bedragen noemen, maar we hebben wel gewoon goed geïnvesteerd in de campagne. Maar of geld een rol speelt, of wie het meeste geld heeft ook altijd wint, daar ga ik niet van uit. De stem van de kiezer is niet te koop. Als je goed werkt, een goed verhaal hebt én de goede mensen, dan krijg je het vertrouwen van de kiezer. Het is die mix die het moet doen. Maar die kun je dan met een advertentie in de krant kracht bijzetten. Toch past ons nu vooral bescheidenheid. Iedere partij heeft keihard gewerkt, we moeten de samenwerking zoeken. We moeten er samen iets van maken de komende jaren."

© De Gelderlander, Joost Ariaans

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.