24 februari 2023

“Het is hoog tijd dat de Maaslijn een impuls krijgt” Vivianne Heijnen in Cuijk

“Het gaat pas goed met de spoorwegen van Nederland als het goed gaat met de Maaslijn.” Dat was de heldere boodschap van Joep Baltussen en Lian Nabuurs aan Staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen.

Op 24 februari ontvingen de Raadsleden van CDA Land van Cuijk de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat in Cuijk voor hun manifest ‘Geef de Maaslijn een impuls’. Al jaren zijn de ouderwetse dieseltreinen met veel storingen en uitvallen een pijnpunt voor tienduizenden reizigers die ervan afhankelijk zijn. Lian: “Goed en betrouwbaar openbaar vervoer draagt bij aan de leefbaarheid van onze dorpen, en elektrificatie maakt het ook nog eens duurzaam!”. De staatssecretaris nam het manifest graag in ontvangst en vertelde er alles aan te doen om dit langslepende project alsnog uitgevoerd te krijgen. Voor de zomer verwacht Heijnen met meer informatie naar de Tweede Kamer te kunnen over de benodigde budgetten en de planning.

OV gaat niet alleen om economische kosten en baten maar ook maatschappelijke waarde zoals bereikbare scholen, ziekenhuizen en bedrijven. - CDA Land van Cuijk

De CDA’ers stelden: OV gaat niet alleen om economische kosten en baten maar ook maatschappelijke waarde zoals bereikbare scholen, ziekenhuizen en bedrijven. Ze drukten de staatssecretaris op het hart om oog te houden voor het platteland, waar misschien minder reizigers zijn dan in de stad maar het belang van OV des te groter is. De CDA’ers hopen dat door eendrachtige samenwerking van de verschillende overheidsinstanties de trein weer kan gaan rijden. Het was een heldere boodschap op het door stakingen verlaten station.

Hou het hart om oog voor het platteland, waar misschien minder reizigers zijn dan in de stad maar het belang van OV des te groter is.

De zelfde middag bezocht het gevolg de Brink van Sint Anthonis. Johan de Bruin, initiatiefnemer van de Brinkiosk, en Jos van Duren, voorzitter van de dorpsraad, vertelden er over de verschillende projecten die het dorp onderneemt om de leefbaarheid in stand te houden. Met een dorpsblad en services om het verenigingsleven te ondersteunen zorgen zij voor een bruisend dorpshart vol evenementen: “Het is de dorpskracht waar de gemeenschap op draait. Door niet bij de pakken neer te zitten, positief te communiceren en aan de slag te gaan krijg je samen veel voor elkaar” Heijnen, zelf afkomstig van het Limburgse platteland, was enorm geïnspireerd door wat de vrijwilligers te vertellen hadden. Ze vertelde graag uitgenodigd te worden om een evenement op de Brink, waar ze erg van onder de indruk was, te komen bezoeken.