25 november 2021

'We gaan onze uiterste best doen om het Graafse geluid goed te laten horen'

[Arena Lokaal - 25-11-2021] De eerste verkiezingen voor de eerste gemeenteraad van de nieuwe gemeente Land van Cuijk zorgden voor veel verbaasde gezichten. Verbaasd met een blij gezicht en verbaasd van teleurstelling. De uitslag was dan ook verbazingwekkend.

Ben Peters
Oud-wethouder van Grave en nummer 14 op de lijst van het CDA Ben Peters: "Dit was ongelooflijk. Dit waren bijzondere verkiezingen want het ging over iets dat er nog niet is. Dat betekende dat je moest vertrekken vanuit de resultaten van de vorige verkiezingen. Elk dorp/stad wil toch zoveel mogelijk vertegenwoordigers in de raad van de nieuwe gemeente. Ook het CDA. Dat maakt dat bij deze verkiezingen ook lokale belangen speelden. Dat verklaart dat de LPG toch nog één zetel heeft behaald. Ook Team Lokaal heeft het goed gedaan. Het is wel van belang dat die dorpen hun eigen belangen hebben ingebracht. En die willen eigen personen. En door het CDA zijn ze goed bediend. En dat maakte dit geweldige resultaat. De campagne is weer goed verlopen. We waren al langer bezig om in die vijf gemeenten één CDA te maken. Dat maakte dat we in deze verkiezingen een centrale campagne hebben kunnen voeren voor wat betreft de financiën en 'de handjes aan de posters'. Met die 13 zetels gaan we bouwen aan een Land van Cuijk 2.0. Haha, ik hoor je vraagteken. Jan van Cuijk was de eerste. Dat betekent allereerst dat we een coalitie proberen te vormen. Onze wens is een ruime meerderheid. Met de drie grootste partijen komen we op 26 zetels. Van de 37. En dat is een aardige optie. Het is natuurlijk nog maar de vraag of ik in de raad kom. We hebben 13 zetels en ik sta 14e. Maar de samenstelling van de wethouders maakt die kans wel heel redelijk aanwezig. Ook de definitieve uitslag kan op details door bijvoorbeeld voorkeurstemmen nog roet in het eten gooien”.

We praten ook nog even over het verschil met de positie van het landelijk CDA en het CDA in het Land van Cuijk. Ben: “Er deden 13 partijen mee. Veel vreemde met nieuwe namen. Of nieuwe combinaties. Ik denk dat mensen gezocht hebben naar stabiliteit. In deze onzekere tijden keren veel mensen terug naar het oude nest. Mijn ideeën heb ik op mijn website staan: www.ikbenpeters.nl.

Jochem Jacobs
Jochem Jacobs was moeilijk te bereiken: “Veel felicitaties en succeswensen gehad en nu ben ik bezig met het verwijderen van de verkiezingsposters en het rondbrengen van de laatste vogelhuisjes”. Jong en zeer actief, die Jochem: ”De uitslag was onverwacht, echt onvoorstelbaar. Sowieso iedereen bedankt die aan de verkiezingen heeft meegeholpen. Van de stemmentellers tot de mensen op de stembureaus. Het is aan hen te danken dat we de uitslag zo snel hadden. Het was een fantastische avond. De opkomst van 50 % schijnt bij verkiezingen voor een herindelingsgemeente best goed te zijn, maar ik vind het jammer van die andere 50%. Daar doe ik mijn raadswerk ook voor. Ik ben nu tijdens het opruimen en uitdelen wat bij aan het komen van die enorme overwinning. Het is me nogal wat. We moeten nu aandacht schenken aan de mensen die tijdens de campagne geholpen hebben. Dan gaan we kijken hoe we de gesprekken voor een college insteken. Met 13 zetels ligt het initiatief bij ons. Ik heb het liefst een zo breed mogelijke coalitie. Wat me wel van het hart moet is dat we met maar een klein aantal raadsleden uit Grave in de raad zitten. Jammer is dat. Maar eerst nog even maandagochtend afwachten. Dan wordt de officiële uitslag bekend gemaakt. En dan kijken hoe we het allemaal met 13 raadsleden organiseren. Ik heb er het volste vertrouwen in, maar het is wel een grote groep”. Hij belt aan bij een woning: “Dag meneer. Jochem Jacobs van het CDA. Kunt u een vogelhuisje gebruiken? Alstublieft. Als u vragen heeft, weet u me te vinden hè?”.

'Alle kiezers bedankt'
Jochem Jacobs is een blij verrast mens en steekt dat niet onder stoelen of banken: “Schrijf er maar bij dat we maar met een klein groepje uit Grave in de raad zitten. Maar ik weet zeker dat we allemaal onze uiterste best gaan doen om het Graafs geluid goed te laten horen. En alle kiezers bedankt!”