23 maart 2022

Wethouder Janssen Van Gaal: 'Nieuw gemeentehuis Land van Cuijk wordt toonbeeld van transparantie en flexwerk'

Werken in een groene oase, je mail checken in de lounge en vergaderen onder een glazen dak. Het nieuwe gemeentehuis voor de gemeente Land van Cuijk moet een transparant en groen geheel vormen, dat tevens een aantrekkelijke verbinding vormt tussen Boxmeer-centrum en het Weijerpark. “Het wordt echt heel mooi”, benadrukt wethouder Mark Janssen-van Gaal (CDA).

De voorlopige schetsen van het nieuwe gemeentehuis (dat in 2024 klaar moet zijn) werden maandag gepresenteerd door de gemeente en Kraaijvanger Architects in De Weijer in Boxmeer. De gemeente wil in 2030 bij voorkeur volledig klimaatneutraal opereren en neemt met de vernieuwbouw alvast een voorschot op de duurzaamheidsdoelstellingen. Er komt enorm veel groen in het gebouw, inclusief een soort van overdekte stadstuin, met veel planten en bomen. Zeker in de verblijfsruimtes zal de ambiance heel open en groen zijn. De nieuwe (spitse) vleugel komt boven het plein, waardoor passanten een doorkijk behouden richting het Weijerpark. “We kiezen voor een open constructie, met heel veel glas. Dat ademt transparantie, maar zorgt ook voor een fijne werkomgeving. Er komt veel daglicht binnen, maar geen direct zonlicht. Hittestress wordt voorkomen”, aldus Janssen-van Gaal.

Het wordt écht een plek waar je graag komt en werkt - Mark Janssen Van Gaal

“Arbotechnisch voldoet het gemeentehuis straks aan alle eisen van deze tijd. Het moet een gemakkelijk te vinden gemeentehuis worden waar je graag komt werken en met elke vorm van vervoer kunt komen. Een toonbeeld van transparantie en flexwerk. Maar er wordt ook veel energie gestoken in de inrichting van de ruimtes voor bezoekers. Écht een plek waar je graag komt en werkt.”

Kostenplaatje
Het kostenplaatje staat voorlopig op 15 miljoen euro. Janssen-van Gaal: “Ik kan helaas geen garanties afgeven of het bij dat bedrag blijft. Dat heeft ook te maken met de stijgende kosten van bouwmaterialen. Op 19 mei stellen we het concept-ontwerp en definitieve budget voor de verbouwing vast.”