01 december 2022

Joep Baltussen: November in de gemeenteraad

Merlet en Metameer willen sluiten, iets wat veel inwoners en ook raadsleden bezorgd heeft gemaakt over het onderwijs. De raadsleden worstelen met de rol die we hier precies in mogen en kunnen spelen. Daarvoor hebben we een jurist ingeschakeld. Collega Teun Wientjes becijferde dat we er afgelopen weken al tien avonden discussie over hebben gehad en daar zal het niet bij blijven. Waar we ook met onze rol worstelen zijn de stoppende lokale ondernemers die juist zo belangrijk zijn voor de leefbaarheid. We kunnen als gemeente namelijk niet simpelweg al hun kosten op ons nemen. Wel heeft de raad een gezamenlijke oproep in de krant gedaan: koop lokaal en steun de lokale ondernemer!

Alles buiten het Land van Cuijk had ook mijn aandacht. Op het landelijke CDA-congres hebben we met jonge CDA’ers de tweede kamerleden opgeroepen om studenten niet uit te zonderen voor de financiële energiecompensatie. Hopelijk wordt daar gehoor aan gegeven.

Ook werd het CDA-verkiezingsprogramma voor de provincie Noord Brabant vastgesteld. Het viel me op dat OV op het platteland niet werd benoemd en daarom heb ik voorgesteld om de tekst van de afbeelding toe te voegen. Echt iets waar de provincie zich hard voor moet maken. Gelukkig kon iedereen zich daarin vinden en werd de tekst enthousiast overgenomen in het verkiezingsprogramma!

Morgen ga ik met de raad in gesprek over o.a. hoe we kernendemocratie concreet kunnen uitwerken. Heb je daar ideeën over of heb je andere vragen, laat het gerust weten in de reacties, DM, telefoon, mail, of spreek me even aan!