24 juni 2017

Niet alleen de Provincie, maar ook Meierijstad moet regie N279 houden!

BETOOG CDA MEIERIJSTAD IN DE RAADSVERGADERING VAN 22 juni 2017:

Naar aanleiding van de commissievergadering, waarin we als commissie vele insprekers hebben gehoord en waarvoor allen dank namens de CDA-fractie, hebben we intern maar ook met externe mensen overlegd ‘hoe nu verder’.

In de vorige vergadering hebben we aangegeven dat we geen uitstel willen, maar juist meer ruimte in de besluitvorming. Immers, tot een aantal weken geleden ging bijna iedereen er vanuit dat er een weg om Zijtaart zou komen! Nu worden we door de provincie gepust/gechanteerd om binnen een aantal weken een besluit te nemen waar we nog niet goed op hebben kunnen broeden (hoe zit het met de verkeersstromen/ hoe zit het met vrachtbewegingen, etc.).

Maar de angst is bij verschillende mensen en partijen aanwezig, dat wanneer wij als gemeenteraad geen keuze maken, de provincie een keuze gaat maken. En dan is de kans groot dat dit de zuidelijke variant wordt! Dit moeten we te allen tijde voorkomen!!

We staan de komende tijd voor een paar grote uitdagingen, zoals de bereikbaarheid van de industrieterreinen en de problemen op de Rembrandlaan. Daarom hebben we samen met enkele andere partijen een amendement samengesteld, wat volgens ons maximaal tegemoet komt aan de wensen van de belanghebbenden.

We hebben een amendement gemaakt, waarmee we kiezen voor op- en afritten Keldonk Noord/ontsluiting bedrijventerreinen in combinatie met de geplande oversteek/viaduct gelegen tussen Keldonk en de bocht van de Aa, daar waar de Goorloop in de Aa aansluit (max. 400 meter van de huidige brug in Keldonk). Het viaduct dient uitgevoerd te worden met gescheiden rijbanen voor fietsers.

Deze oplossing moet ervoor kunnen zorgen dat de industrieterreinen bereikbaar blijven en dat het minder druk wordt op de Rembrandlaan. Dit is alleen haalbaar als:
- Er een perfecte parallelweg naar de industrieterreinen ligt, het vrachtverkeer moet verleid worden voor deze weg te kiezen à Is de wethouder het hiermee eens en gaat hij hiervoor zorgen?
- Op deze parallelweg moeten we (ter overweging?) de maximale snelheid naar 70 km per uur verhogen à wil de wethouder dit onderzoeken en meenemen in de verdere uitwerking?
 - En natuurlijk moet deze parallelweg perfect aansluiten op het industrieterrein.

We moeten ervoor zorgen dat het een goede ontsluiting wordt waar het verkeer ongestoord door kan rijden! En er dus gebruik van gaat maken. Alleen op deze manier kunnen we ervoor zogen dat de gekozen oplossing een goede oplossing is, voor zowel het bedrijfsleven alsook voor de Rembrandtlaan.

De vraag die ons als fractie nog wel steeds bezig houdt is, of het verstandig is om fietsers, landbouw- en ander agrarisch verkeer allemaal samen te laten komen bij één oversteek. Ik denk hierbij aan het kruisen van fietsers met het snelverkeer en landbouwverkeer. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren en is niet bevorderlijk voor een goede doorstroming.

Daarom hebben we in het amendement ook gevraagd om ook te onderzoeken wat de mogelijkheden en de kosten zijn voor een aparte fietsbrug in de nabijheid van de huidige oversteek, waarbij de optie gescheiden rijbaan dan vervalt en de mogelijke besparing van de gescheiden rijbanen benut wordt voor een nieuwe fietsbrug.
Het zou de CDA fractie wel iets waard zijn om voor optimale veiligheid en optimale doorstroming te kiezen.

Na deze fase begint de provincie met de realisatie van een inpassingsplan. Welke rol spelen de stuurgroep en de gemeente Meierijstad hierbij?
We moeten ervoor waken dat er maximale input is van ‘deskundigen uit 'Verweggistan' en minimale input van de mensen die er wonen/werken/ en er straks gebruik van maken. Maak optimaal gebruik van de betrokkenen van dit project à Gaat dit wethouder dit voorstellen in de stuurgroep/provincie?

Wij als CDA willen een oplossing die de overlast van deze verkeersingrepen voor De Leest, Scheifelaar, de Bloemenwijk, Zijtaart, Erp, Keldonk en natuurlijk Boerdonk minimaliseert, maar tegelijkertijd de bereikbaarheid van onze industrieterreinen maximaliseert. De CDA-fractie is ervan overtuigd dat wanneer we:

·         Het kunstwerk bij Keldonk Noord plaatsen bij voorkeur met een aparte fietsbrug;

·         Zorgen voor perfecte parallelwegen voor een goede ontsluiting van industrieterreinen;

·         Burgers en organisaties optimaal betrekken bij het maken van het inpassingsplan:

..we gezamenlijk tot een goede oplossing komen!!

Vragen aan de wethouder: wanneer is de Integrale Verkeersstudie gereed? Kunnen we dit versnellen? Want met dit besluit zijn de problemen bij de NCB-laan niet opgelost, zijn tevens de problemen bij de Rembrandtlaan niet in zijn geheel opgelost (is een ander project, begrijpelijk). Maar we willen hier wel zo spoedig mogelijk werk van maken!