11 april 2022

Nieuwsbrief 5

April 2022

Ja zo midden april, wisselende weersomstandigheden horen daarbij, maar de lente is in aantocht. Hoe gaat de zomer er uitzien? Zeker in deze spannende tijd met de oorlog in Oekraïne kijken we weer uit naar wat meer vrolijkheid.

Hoe kunnen we toch verzeild raken in zo’n wereld waarvan we allen dachten dat het ons niet meer zou gebeuren. Met zoveel slachtoffers zo dichtbij en zo vreselijk.Laten we met elkaar werken aan een wereld die liefde en vrede geeft en waar we ons Christelijk gedachtegoed ook in kunnen herkennen.

Deze nieuwsbrief geeft aan onze voorzitter en lijsttrekker de ruimte om terug te kijken op de verkiezingen en onze dank uit te spreken aan allen die zich inzetten voor ons CDA Meierijstad.

Gemeenteraad,  verkiezingen 2022

Woensdagavond 16 Maart was het voor veel mensen in politiek Meijerijstad een spannende avond. De uitslagen van alle stembureaus werden gepresenteerd. Hoe heeft Meierijstad gestemd? Welke partijen gaan erop vooruit, of welke partijen gaan er op achteruit? Worden de inspanningen van de afgelopen jaren gewaardeerd, beloond of bestraft?

Voor ons als CDA, inmiddels de grootste partij in Meierijstad na de opsplitsing van Team, een belangrijk moment. De campagne periode was een bijzondere periode, met name door de ontwikkelingen rondom Covid-19. Ondanks de beperkingen als gevolg van Covid-19 heeft onze campagnecommissie ontzettend goed werk gedaan. We zijn intensief in beeld geweest en hebben we toch nog veel mensen kunnen bereiken om ons verhaal aan de man te brengen.

De uiteindelijke uitslag had voor ons een dubbel gevoel. We gaan van 9 zetels naar 7 zetels, dat is uiteraard geen prettige gewaarwording. Tegelijkertijd blijven we de grootste partij in Meierijstad en hebben we, in vergelijking met de landelijke CDA-trend, de schade weten te beperken. De uitslag betekent dat we als CDA het initiatief mogen nemen om te onderzoeken op welke manier we een coalitie kunnen vormen voor de periode 2022-2026. Inmiddels heeft de door ons aangestelde informateur, Pieter van Dieperbeek, zijn werk gedaan en zijn we in gesprek met de voorgestelde partijen om tot overeenstemming te komen. Ik wil mijn waardering overbrengen richting Pieter van Dieperbeek voor zijn professionele aanpak, waarvoor we als partij waardering hebben gekregen van de overige partijen in de Raad van Meierijstad. Pieter bedankt.

De reden dat we deze positie in mogen nemen is uiteindelijk te danken aan U, de CDA leden. Uw stem, maar ook Uw ambassadeurswerk binnen onze gemeente heeft ertoe bijgedragen dat we dus de grootste partij blijven in Meierijstad en zeer waarschijnlijk de komende periode kunnen blijven meebesturen. Waarvoor onze oprechte dank.

CDA, samen werken aan de toekomst,

Met vriendelijke groet,
Uw lijsttrekker
Jan Goijaarts.

ALV op 20 april

Onze algemene ledenvergadering op 20 april is natuurlijk gericht op de gemeenteraadsverkiezing en de uitslag ervan. We willen tijdens deze ALV terugblikken op het gelopen proces. Samen kijken waar we het goed hebben gedaan maar ook samen kijken waar we het beter kunnen en soms ook moeten doen. Ook willen we even stilstaan bij CDA-ers die eind maart afscheid hebben genomen van hun directe betrokkenheid en aanwezigheid in de politieke arena. Daarnaast zetten we nog enkele andere leden in het zonnetje en stellen we de nieuwe fractie aan u voor. Wellicht is er op 20 april zelfs al meer bekend over plannen voor de toekomst van Meierijstad en de betrokkenheid van het CDA daarbij.

Namens het bestuur een welgemeend dankjewel aan al die CDA-ers die zich op welke wijze dan ook hebben ingespannen om het resultaat te bereiken dat er nu ligt en uiteraard wensen wij de fractie heel veel wijsheid en succes om ons CDA-verkiezingsprogramma goed in beeld te brengen en in beeld te houden de komende jaren. Belangrijk daarbij is ook het contact met de achterban…met u allen. Contact houden is belangrijk en daarom ontmoeten wij u graag op onze ALV op woensdag 20 april.

Namens het bestuur
Voorzitter Geert Steenbakkers

Wist u dat…………..?

• De eerste kandidaten op de kieslijst ook degene zijn die met voorkeurstemmen zijn gekozen.
  • Onze kandidaten hun stemmen vooral behaalde in hun eigen dorp of wijk.
  • Het CDA in totaal 5732 stemmen behaalde in de onze gemeente.
  • Jan, Anke en Rien er hiervan 3687 binnen harkten.
  • Peggy van Sleuwen er in ons “verloren” Zijtaart toch 124 stemmen behaalde.
  • Het bestuur wel heel veel boeketten moet reserveren voor alle gestopte en nieuwe raadsleden. Dus zorg dat u erbij bent op:

Woensdag 20 april
20.00 uur