17 november 2021

Zij aan zij met Ad van Acht (#1)'de verbondenheid bij Rhode is enorm'

Zij aan zij (#1) met Ad van Acht:
‘de verbondenheid bij Rhode is enorm’

Door Aron van Balveren – 17 november 2021

CDA Meierijstad staat voor verbondenheid. Zij aan zij dragen vele inwoners, vrijwilligers, vaklui en ondernemers hieraan bij. Achter deze maatschappelijke initiatieven gaan vaak bijzondere verhalen schuil. Namens het CDA Meierijstad ga ik langs bij initiatiefnemers uit verschillende dorpskernen om deze verhalen op te tekenen. In de eerste aflevering: Ad van Acht, voorzitter van RKSV Rhode uit Sint-Oedenrode.

Toen Ad drie jaar geleden gevraagd werd om de voorzittershamer over te nemen had hij een belangrijke wens: in het weekend wedstrijden kunnen blijven fluiten. En zo geschiedde. Onder het bezielende voorzitterschap van Ad en met de tomeloze inzet van vele vrijwilligers floreert RKSV Rhode zoals het dat al sinds 1928 doet.

Destijds nog op een voetbalterrein op het Vernhout. Vanaf 1967 op Sportpark de Neul. Dit na een reeks van omzwervingen door Sint-Oedenrode, onder andere op de Espendonk en bij kasteel Henkenshage. In de huidige bestuursperiode besloot de gemeenteraad van Meierijstad tot het renoveren van Sportpark de Neul. Zo zijn onder andere drie grasvelden vervangen door kunstgrasvelden. Doordat bij het renoveren van het sportpark ook een oplossing is gevonden voor het vasthouden van het water is dit project genomineerd voor de Water Innovatieprijs.

Ad van Acht: ‘Van de nieuwe velden wordt gretig gebruik gemaakt. Het is een enorme verbetering ten opzichte van de oude situatie. Het nieuwe mooie sportpark nodigt ook uit om het mooi te houden. Jong en oud komen meerdere keren per week samen om te voetballen op Sportpark de Neul. In de reguliere junioren- en seniorenteams of via aangepaste spelvormen zoals tikkie-takkie voor 50-plussers en wandelvoetbal voor leden vanaf 65 jaar’.

‘Dit wordt mogelijk gemaakt door ruim 300 vrijwilligers’, zo vervolgt Ad zijn verhaal. ‘Wim van Meijl introduceerde in zijn tijd als voorzitter de slogan ‘Rhode, dat ben jij!’. Deze slogan staat symbool voor de vereniging en ieders bijdrage daaraan. Door middel van een formulier kan iedereen bij Rhode aangeven wat hij of zij wil doen voor de vereniging. Ook levert elk seniorenteam afgevaardigden om bijvoorbeeld wedstrijden te fluiten, of evenementen in goede banen te leiden. Als ik dan al die sporters en vrijwilligers bezig zie, glim ik regelmatig van trots. De verbondenheid bij Rhode is enorm’.

Rhodenaren die al 50 jaar actief zijn als vrijwilliger krijgen de titel Gouden Parel van de Neul. Op zondag 26 september heeft Rhode twee leden mogen eren met deze titel. Een van de leden die al eerder benoemd is tot Gouden Parel van de Neul, Leo van Breugel, is Rhode vorig jaar helaas ontvallen. Leo was een echte Rhodenaar. Zijn laatste wens was dan ook om nog eens op Sportpark de Neul te kunnen zijn. ‘Erg bijzonder’, aldus Ad. ‘Dit laatste bezoek hebben we natuurlijk mogelijk gemaakt. Ook na het overlijden van Leo is de rouwstoet langs de tribune gereden. Onder andere door middel van fakkels hebben we Leo nog een laatste eer kunnen bewijzen’.

Een ontroerend verhaal, zo vindt ook Wethouder Sport Coby van der Pas (CDA Meierijstad): ‘dit is tekenend voor de kracht van sport en de vele verenigingen die Meierijstad rijk is. Ik ben enorm trots op al die vrijwilligers die zich inzetten voor de sport en daarmee het welzijn van onze inwoners en de leefbaarheid in onze dorpskernen enorm stimuleren. De heer Van Breugel was zo iemand en is daarmee een voorbeeld voor velen’.

Het laatste woord is aan Ad: ‘tijdens de coronaperiode zijn we wel eens bang geweest voor een terugloop van ons ledenaantal. Maar die terugloop was er niet of nauwelijks. Veel leden hebben er lang naar uitgekeken om weer op de club te komen. De sfeer is dan ook weer als vanouds. Gelukkig maar.’

Wil je weten wat het CDA Meierijstad in de afgelopen periode heeft gerealiseerd op het gebied van sport en bewegen? Klik dan hier. Ook voor de nieuwe bestuursperiode staat het stimuleren van sporten en bewegen, als ook het vitaal houden van verenigingen en faciliteren van voldoende en goede sportvoorzieningen weer hoog in het vaandel.Zie ook ons verkiezingsprogramma.