16 januari 2017

Kabinet faalt in aanpak (drugs)criminaliteit

Het opblazen van een gemeentehuis met auto’s vol explosieven, de bedreiging van burgemeesters en raadsleden, het dumpen van levensgevaarlijk XTC-afval in bossen en natuurgebieden, de infiltratie van criminele netwerken in onze samenleving, de politiek en het openbaar bestuur.  Keer op keer heeft het CDA in de afgelopen jaren gewaarschuwd voor een sluipende opmars van criminelen in het openbare leven. Het kabinet was te druk bezig met de eigen veiligheidspropaganda en liet de zaak faliekant uit de klauwen lopen.

De berichtgeving van de afgelopen dagen over de ondermijning van de samenleving door schatrijke criminelen, nietsontziende motorclubs en buitenlandse maffia, is dan ook een hard en meer dan terecht verwijt aan het kabinet en de coalitiepartijen VVD en PvdA.  Deze jaarwisseling bleek dat zelfs zijn eigen agenten het vertrouwen in de minister kwijt zijn. Hun oproep was ongehoord hard, maar zeer terecht.

Het CDA is duidelijk: het Nederlandse drugsbeleid is failliet en op het gebied van veiligheid moet het roer om. Drugs zijn troep en treffen juist vaak de meest kwetsbaren in onze samenleving, die al genoeg problemen hebben. Als je weet dat het grootste deel van de Nederlandse teelt en productie voor het buitenland is bestemd, snap je dat dit idee niets oplost. Wij gaan criminelen niet belonen, maar bestraffen voor slecht gedrag. Daarom stelt het CDA verschillende maatregelen voor.

Het begint ermee dat we drugscriminaliteit bij de wortel aan te pakken. Het is nodig dat speciale interventieteams van de politie aan de slag gaan om nog meer wietplantages op te rollen en crimineel verkregen vermogen door drugswinsten af te pakken. De opbrengst hiervan moet terug naar de regio om duurzaam te investeren in een langjarige aanpak van criminaliteit.

Er moet een einde komen aan het gedogen van het bezit van harddrugs: elk bezit is strafbaar en dient te worden vervolgd en bestraft. De verdachten van drugsdelicten dienen standaard in voorlopige hechtenis genomen te worden. Er moet  tevens een maximale termijn komen waarbinnen het onderzoek naar verdachten moet zijn verricht en waarbinnen een zaak voor de rechter komt, zodat procedures niet langer eindeloos worden opgerekt

Tot slot moeten we er ook voor zorgen dat criminelen daadwerkelijk hun straf uitzitten.

Het aantal veroordeelden dat zijn straf ontloopt, is deze regeerperiode fors gestegen. Nu komt een gedetineerde op tweederde van de straf in aanmerking voor voorwaardelijke vrijlating. Wij willen dat moment beperken tot de laatste tien procent van de opgelegde straf met een maximale voorwaardelijke invrijheidstelling van zes maanden. Korte straffen tot twee jaar komen wat ons betreft helemaal niet meer in aanmerking voor voorwaardelijke vrijlating. Bij herhaling van een soortgelijk delict dient de strafmaat verdubbeld te worden om de samenleving beter te beschermen.

De trieste balans van dit kabinet is dat je veiligheid niet vergroot met pakkende slogans.

Een veilig land vraagt om stevige maatregelen en kundige bewindspersonen!

Download of bekijk via onderstaande link het volledige persbericht