03 juli 2017

Presentatie Summerschool Omgevingsveiligheid CDA was erbij en onder de indruk.

Vrijdagmiddag 30 juni waren Désirée Brummans en Leo Smid aanwezig bij de afsluiting van de summerschool Omgevingsveiligheid. Zestien studenten uit het gehele land presenteerden in vier groepen hun visie op veiligheid, toegespitst op Het kleine Klundert vs het grote industrieterrein. De vraag aan de studenten was concreet: stel een omgevingsvisie op waarin ruimtelijk beleid, veiligheid en economie samen kunnen gaan.

Het werden vier wervelende presentaties, met sprankelende en praktische ideeën, verwerkt in fotomateriaal, infographics en tekeningen. Er was met hart en ziel drie dagen gewerkt aan deze opdracht en de aanwezige raadsleden waren onder de indruk van de manier waarop de studenten de praktijk in beeld hadden gebracht. Wonen, rust, ruimte, recreatie, veiligheid, risicoloos bouwen, vluchtwegen als het dan toch mis mocht gaan, het houden van duurzaamheidsfestivals, investeren door bedrijven in duurzaamheid, openbaar vervoer, (risico)communicatie / contacten met de bewoners, een kinderkabinet , een dependance van de brandweeracademie voor oefeningen op het industrieterrein en de rol van de gemeente en het bedrijfsleven, waren onderwerpen die in blokken van zes minuten aan de jury en de raadsleden werden gepresenteerd.

Alle facetten kwamen samen in slogans als: 'natuur en industrie, twee werelden samen één', 'Hard tegen Hart' 'Moerdijk de veiligste gemeente van Nederland' en 'To make Moerdijk great again'.

Uiteindelijk won de groep met hun presentatie, waarin een een aquaduct was opgenomen tussen Brabant en de Hoeksche Waard, voor een betere ontsluiting voor Klundert onder meer bij calamiteiten.

Het winnende team
De zestien studenten met een laatste gezamenlijke presentatie
Voor de raadsleden waren dit alle winnaars!
Een idee van het aquaduct als onderdeel van de presentatie van het winnende team