14 november 2017

BLOG: van onze fractievoorzitter

„Informatiemarkt over vitaliteit en zorgondersteuning voor 50+  in het Ankerkuil Moerdijk”

Dat wijkverpleegkundigen veelzijdige en betrokken mensen zijn, bleek vanmiddag wel weer.

Naast hun dagelijkse werk, organiseerden de dames van Thebe thuiszorg een informatiemarkt over vitaal blijven en ondersteunende mogelijkheden voor als we minder vitaal worden. Ik was aanwezig en maakte gelijk van de mogelijkheid gebruik mijn gezondheid te laten testen op bloeddruk, suiker, zuurstofopname en hartslag. Want daarvoor konden de belangstellenden ook terecht. Ik was overigens blij met een goede uitslag.

Belangstelling was er volop voor de deelnemende dienstverleners, zoals Thebe, Surplus diëtiek en maattijdenservice, buurtsportcoach Anja, ergotherapeuten, aanbieders van steunzolen en andere hulpmiddelen,  Meedenkvoorziening Duurzame Dienstverlening.

Die laatste voorziening wordt mogelijk gemaakt door de gemeente Moerdijk Twee enthousiaste coaches bieden onze inwoners een steuntje in de rug wanneer ze met vragen zitten over zorg, kinderen, sociale contacten of werk. In onze gemeente is er veel hulp en ondersteuning te krijgen maar niet iedereen weet de weg. De dames van de meedenkvoorziening denken kosteloos mee met onze inwoners. Een prima initiatief.

Met Corrie Reniers, wijkverpleegkundige en initiatiefneemster van deze middag, sprak ik over de belangstelling voor deze informatiemarkt want die was er zeker.  Ook vanuit Langeweg waren er mensen aanwezig, die het heel fijn zouden vinden als er bij hen ook eens zo’n middag georganiseerd zou kunnen worden. Dat geeft maar weer eens aan dat we onze kleinere kernen niet moeten vergeten.

Mijn indruk; voor herhaling vatbaar en het initiatief zou eigenlijk bij onze gemeente moeten liggen. Immers, het is de gemeente die samenwerkt met een aantal zorgpartners. Met een dergelijke informatiemiddag hebben gemeente en zorgpartners de gelegenheid om de mogelijkheden op het gebied van dienst- en hulpverlening meer bekendheid te geven bij onze inwoners. We zullen het eens bespreken in het gemeentehuis!

Désirée Brummans