06 maart 2018

Gemeente Moerdijk en het Markland college organiseerden het Markland debat.

Onze lijsttrekker Désirée Brummans was daarbij aanwezig. In groepen kregen de leerlingen vooraf de gelegenheid om met alle lijsttrekkers te praten. Het CDA is voorstander van het betrekken van jongeren bij de politiek. De politiek maakt keuzes die ook hen raken. Al in voorgaande raadsperiodes maakte de CDA fractie zich sterk voor een jongerenraad en die is er nu.

Désirée noemt de belangstelling verrassend groot, met name voor onderwerpen die inderdaad op dit moment actueel zijn voor hen; beter openbaar vervoer in de avonduren en in het weekend, een partybus naar Breda, onveilige verkeerssituaties, meer evenementen voor hun leeftijd. Voor het telen van wiet door de gemeente was opvallend weinig animo onder de jongeren. Het CDA is daar ook geen voorstander van omdat wij het niet als een gemeentelijke taak zien.

Ook andere onderwerpen kwamen aan bod. Een prima initiatief om jonge mensen geïnteresseerd te maken voor politieke besluitvorming, niet alleen in Den Haag maar vooral ook in hun eigen gemeente.