Verbetering van de verkeerssituatie rond Moorland

De gemeente Oirschot heeft haar plannen gepresenteerd om de verkeerssituatie in Oirschot, en die rond de wijk Moorland in het bijzonder, te verbeteren. Een totaalplan waarin de problematiek rondom een aantal actuele projecten (A58, Groene Corridor, ontwikkelingen bedrijventerreinen en de langzaamverkeersbrug) is samengevoegd om tot één totaaloplossing te komen.

Het plan bestaat uit een aantal kernpunten welke samen met de verbreding van de A58 een oplossing kunnen bieden voor de huidige problematiek rond sluipverkeer in en om Oirschot. De oplossing bestaat uit de realisatie van een nieuwe verbinding (‘randweg’) tussen de Kempenweg en de Eindhovensedijk en een nieuwe parallelstructuur ter hoogte van Best (zogenaamde Challenge-variant). De Eindhovensedijk is én blijft een noodzakelijke autoverbinding tussen Oirschot en Eindhoven. Daarnaast is er nu ook een concrete uitwerking van hoe de nieuwe langzaamverkeersbrug over het kanaal er uit zal gaan zien.

De aanwezige inwoners tijdens de informatieavond reageerden overwegend positief op de plannen. Uiteraard met kritische noten op details, maar de hoofdlijn van het gepresenteerde plan werd positief ontvangen. Ook het feit dat (eindelijk) op korte termijn de veiligheid op de Prinses Irene Brigade-brug (“Kempenbrug”) aangepakt wordt kon op veel bijval rekenen.

Het CDA Oirschot – de Beerzen is ook enthousiast over deze plannen. Door de verschillende ontwikkelingen rondom de A58, Groene Corridor en ontwikkelingen nabij Eindhoven integraal aan te pakken kan er voor Oirschot een win-win situatie ontstaan. Een structurele oplossing voor de verkeersproblematiek in de kern van Oirschot (en met name rondom Moorland), een blijvende alternatieve autoverbinding naar Eindhoven naast de A58, ruime ontwikkelingskansen voor de Groene Corridor met als sluitstuk een prachtige nieuwe brug.

De gepresenteerde plannen zullen de komende tijd worden uitgewerkt en voorgelegd aan de raad. Wij hopen van harte dat deze plannen realiteit zullen worden en zullen hier ons voor inzetten. Wat het CDA betreft: schouders eronder en aan de slag!

Donderdag 17 maart heeft het CDA haar fractievergadering, aanvang 20.00 uur in café de Zwaan te Middelbeers. U bent van harte welkom.

Fons Peeters

Burgerraadslid CDA Oirschot - de Beerzen