09 september 2017

CDA50

Op 9 september hebben wij onze CDA50 bijeenkomst gehouden in De Kerk in Oostelbeers.

Een zeer geslaagde bijeenkomst met goede gesprekken en volop input voor ons verkiezingsprogramma. We danken alle deelnemers voor hun bijdrage en komen hier binnenkort zeker bij u op terug met de resultaten van deze dag!

Wat is de CDA50?

Het CDA Oirschot - de Beerzen heeft vijftig betrokken inwoners uitgenodigd om samen met ons te schrijven aan het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Deze zogenaamde CDA50 is een initiatief om zoveel mogelijk inwoners te betrekken bij de toekomst van onze mooie gemeente.

Dit onder het motto “Niemand die beter weet wat er in de gemeente Oirschot nodig is, dan mensen die op welk terrein dan ook hun nek uitsteken om de samenleving mooier, aantrekkelijker en vitaler te houden”.  Zo willen we een verkiezingsprogramma maken vóór en dóór de inwoners uit onze gemeente Oirschot.

De deelnemers aan de Oirschotse CDA50 kregen de kans om mee te denken én mee te beslissen. Aan het einde van de bijeenkomst zijn ze in de gelegenheid gesteld te stemmen over welke voorstellen er in het verkiezingsprogramma van het CDA zeker terug moeten komen. De vijf voorstellen met de meeste stemmen worden een-op-een overgenomen. Alle overige voorstellen neemt de programmacommissie mee bij het schrijven van de rest van het programma.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen eerder dit jaar organiseerde het CDA in Amsterdam een landelijke CDA1000. Ruim duizend CDA-leden uit het hele land leverden daar input voor het verkiezingsprogramma van de Tweede Kamerverkiezingen in 2017. Dat leverde vijftien voorstellen op over o.a. kleinschalige zorg, flexibel verlof voor jonge gezinnen en afschaffing van het leenstelsel. Inmiddels krijgt dit initatief op lokaal niveau navolging. In onder andere Tilburg, Epe, Den Haag en diverse andere plaatsen zijn reeds vergelijkbare bijeenkomsten georganiseerd.