04 juni 2018

De Enck

De Enck. Een centrale plek met vele functies in het centrum van Oirschot. Een plek voor ontmoeting, cultuur en zorg. Of moeten we zeggen 'zorgen'?

In 2004 heeft het CDA met volle overtuiging meegewerkt aan de realisatie van de nieuwe Enck. De Raad heeft toen voor de realisatie een slordige 4 miljoen uitgetrokken. Naast een nieuw theater kreeg Stichting de Enck de beschikking over horeca en extra ruimten die verhuurd konden worden. Dit met het idee dat de stichting daarmee zelfvoorzienend kon zijn in het exploiteren van zowel het theater als het gemeenschapshuis. Tussen 2004 en 2018 is de gemeente om allerlei goede redenen voor 1,5 miljoen euro bijgesprongen om de Enck draaiende te houden.  Ook hier heeft het CDA zijn medewerking aan gegeven om tal van verenigingen en cultuurliefhebbers van dienst te kunnen zijn.

Met dank aan de vele vrijwilligers kan Oirschot genieten van alles wat de Enck te bieden heeft. Iets waar het CDA trots op is. Nu lijkt de bodem van de schatkist van de Enck (wederom) in zicht. Door onder andere het afhaken van sponsoren en huurders van ruimten wordt het helaas steeds moeilijker de functie van een groot theater en gemeenschapshuis in de huidige opzet draaiende te houden. Het CDA betreurt dit ten zeerste. We zien door stijgende huren dat tal van verenigingen de Enck de rug toekeren. Het wordt steeds lastiger voor ze (door de stijgende tarieven) om gebruik te maken van het theater in De Enck. Of (muziek)verenigingen die, door de toenemende commercie, voor hun vaste repetitieavonden niet altijd meer zeker zijn van ruimte binnen de Enck.

Als redmiddel heeft de Enck nu een nieuw plan gepresenteerd. Een plan waarbij de gemeente gevraagd wordt eenmalig 2,4 miljoen euro te investeren en structureel jaarlijks nog € 50.000,- extra bij te leggen. Een plan waar we als CDA kritisch naar kijken. Kritisch omdat het CDA enerzijds graag het theater en het gemeenschapshuis in de Enck wil handhaven, maar anderzijds geen geld wil stoppen in een stichting die het niet meer lukt de Oirschotse verenigingen op het gebied van muziek en toneel aan zich te binden.  De vraag die voor het CDA centraal staat is niet of de Enck in zijn huidige vorm behouden moet blijven maar hoe we onze verenigingen en inwoners die faciliteiten kunnen bieden waar ze behoefte aan hebben. Is dat een kleiner gemeenschapshuis met een theater waar Oirschotse verenigingen een klein centje kunnen verdienen en waar iedereen zich thuis voelt óf het behouden van een theater met een uitgebreid theaterprogramma en een gemeenschapshuis, waar de Oirschotse verenigingen en maatschappelijke zorg- en welzijnsinstellingen de financiële gaten moeten dichten…..

We kunnen ons voorstellen dat dit onderwerp veel vragen op roept. Wilt u meepraten, kom naar de fractievergadering op 14 juni in café ‘t Vrijthof te Oirschot om 20.00 uur.

Artikel wordt tevens gepubliceerd in het Oirschots Weekjournaal, juni 2018