11 oktober 2018

Hoogspanning de grond in!

Update 10 oktober:
Er gaan meerdere tracés onderzocht worden, maar duidelijk is al wel dat het nieuwe (ondergrondse) tracé niet door de bebouwde kern van Oirschot zal lopen. Dat werd duidelijk tijdens de informatieavond van Tennet.

Meer informatie op de site van Tennet.

====

Op 19 juni 2018 hebben wij te horen gekregen dat netbeheerder TenneT concrete plannen heeft om de hoogspanningsleiding door de kern van Oirschot ondergronds te gaan brengen ('verkabelen').

Recent is er in de media aandacht besteed aan hoogspanningsleidingen in de buurt van woningen en de mogelijke gezondheidsrisico's die daaraan verbonden zijn. In het verleden zijn door CDA Oirschot - de Beerzen ook raadsvragen over dit onderwerp gesteld om in beeld te krijgen wat de (on)mogelijkheden zijn om tot verkabeling van de hoogspanningslijn door Oirschot over te gaan.

We zijn blij dat netbeheerder TenneT nu concrete plannen heeft om de hoogspanningslijn die door Oirschot loopt ondergronds te gaan leggen. Dit betekent een grote verbetering van de leefbaarheid in de kern van Oirschot.

Nieuwe ondergrondse verbinding

De bovengrondse 150kV hoogspanningsverbinding tussen Tilburg Noord en Best, die door de bebouwde kom van Oirschot loopt, is aan vervanging toe. De verbinding heeft binnen enkele jaren te weinig transportcapaciteit om aan de groeiende vraag naar elektriciteit te kunnen voldoen. Ook is deze verbinding aan het eind van de technische levensduur en moet vervangen worden door een nieuwe verbinding. TenneT gaat deze nieuwe verbinding ondergronds leggen.

Kosten en planning

De kosten voor het ondergronds brengen van de nieuwe verbinding zijn voor TenneT. Er is dus geen financiële bijdrage van de gemeente vereist. Wel gaat de gemeente in overleg met TenneT waarbij  ingestoken wordt op een maximaal participatief traject. Waar de nieuwe ondergrondse verbinding precies komt te liggen is nog niet bekend. TenneT start dit jaar met een tracéonderzoek waaruit een voorkeurs tracé moet komen. De gemeente verwacht dat eind dit jaar duidelijkheid hierover komt. De planning van TenneT geeft aan dat de nieuwe verbinding eind 2023 in gebruik moet zijn, waarna in 2024 de huidige verbinding verwijderd wordt.