Hugo de Jonge voor Rijksoverheid.nl
12 maart 2019

Manifestatie "Vergrijzing in Brabant"

Update 18 maart: In verband met de actuele situatie in Utrecht kan Minister de Jonge niet aanwezig zijn op de manifestatie "Vergrijzing in Brabant". Inhoudelijk zal de bijeenkomst wel doorgang vinden, in een aangepaste en niet-politieke vorm. KBO Brabant neemt hierbij de regie.

======

Op 18 maart a.s. spreekt Minister Hugo de Jonge (CDA) in Oirschot tijdens de manifestatie "Vergrijzing in Brabant".

In samenwerking met ouderenorganisatie KBO houdt het CDA op 18 maart a.s. in De Enck in Oirschot een manifestatie over ‘vergrijzing in Brabant’. Gastspreker is minister Hugo de Jonge (CDA) van ouderenzorg, die recent met gemeenten, verzekeraars en belangenorganisaties een Pact voor de Ouderenzorg sloot. In dit Pact staan drie ambities: Eén tegen Eenzaamheid, Thuis in het Verpleeghuis en Langer Thuis. Voor elke van deze ambities is extra geld beschikbaar.

Op dit moment wonen er in Brabant ong. 500.000 mensen die 65 jaar of ouder zijn. De verwachting is dat dit aantal in 2040 is gestegen tot 750.000. Dat betekent een dubbele vergrijzing: niet alleen het aantal ouderen neemt toe, ook hun gemiddelde leeftijd stijgt. Veel 65-plussers geven aan dat het leven er in de afgelopen jaren niet gemakkelijker op is geworden. Een veel gehoorde zorg is het gebrek aan passende huisvesting. Zo is het niet eenvoudig om dichtbij het vertrouwde netwerk te verhuizen naar een veilige en betaalbare woning, waar zorg op maat kan worden geboden.

Om versneld te kunnen zorgen voor voldoende passende huisvesting is het noodzakelijk dat maatschappelijke partners hier samen de schouders onder zetten. Het CDA pleit daarom voor een Aanjaagteam Wonen & Zorg dat senioren in Brabant gaat helpen met passende huisvesting (in combinatie met voorzieningen voor welzijn en zorg). Dit provinciale aanjaagteam moet in alle Brabantse dorpen en wijken de woon-/zorgbehoeften van senioren gaan ophalen én moet initiatieven ondersteunen om – afgestemd op die behoeften – in hoog tempo passende huisvesting te realiseren.

"Eén tegen Eenzaamheid" - "Thuis in het Verpleeghuis" - "Langer Thuis"

Het doel van de manifestatie met minister De Jonge is het delen van voorbeelden over passend langer thuis wonen. Voorbeelden die de deelnemers aan de manifestatie inspireren én die de minister overtuigen een deel van het extra geld voor de ambitie Langer Thuis in Brabant in te zetten voor een Aanjaagteam Wonen & Zorg.

De manifestatie is een initiatief van kandidaat-Statenlid en oud-wethouder Ria van der Hamsvoord uit Wintelre, die op plaats 11 van de provinciale CDA-lijst staat.

Locatie is Sociaal Cultureel Centrum De Enck in Oirschot (adres: De Loop 67). Om 15.00 uur start de bijeenkomst (inloop vanaf 14.30 uur) en het einde is voorzien om 17.00 uur. Daarna is er gelegenheid tot napraten in de foyer van De Enck. Eenieder met belangstelling is van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn.

Aanmelden kan door het invullen en versturen van een digitaal aanmeldformulier, te vinden onder de volgende link: Aanmeldformulier Manifestatie 18 maart 2019.