07 december 2020

Onze krachtpatsers

Of u ze nu kent van de sportkantine, de collecte, de georganiseerde evenementen of iemand in uw straat die de anderen helpt. Vrijwilligers zijn overal. De vrijwilligers die de onmogelijkheden mogelijk maken, die de maatschappij menselijk en het leven mooier maken. Zij het kloppende hart van onze maatschappij.

Als vrijwilliger kun je grote taken op je schouders hebben. U ziet dat in de besturen van verenigingen, organisatie van grote evenementen of bijvoorbeeld bij de vrijwillige brandweer en EHBO. Mensen met de talenten en de wil om dit vrijwillig op zich te nemen voor andere mensen. Want laten we wel wezen: hoe komt anders dat parkfeest tot stand? Hoe komt anders die intocht in het land?

En in de afgelopen maanden is het niet makkelijk geweest voor de mensen die zich vrijwillig inzetten voor de Oosterhouters. Maar zelfs dan zien de steunpilaren van ons Oosterhout mogelijkheden en blijven zich inzetten voor ons. Door bijvoorbeeld  te koken voor de ouderen en kwetsbaren in onze samenleving. Door boodschappen te halen en een luisterend oor te zijn in deze periode van sociale afstand, om juist dan voor de verbinding in de maatschappij te zorgen.

Wat een krachtpatsers zijn het toch die vrijwilligers! Vraag het een vrijwilliger en deze zal dat ontkennen. De vrijwilliger doet dit voor een ander, maar niet voor borstklopperij. Dat is namelijk ook een eigenschap van een vrijwilliger: bescheidenheid. Dit doet de vrijwilliger, omdat deze dat normaal vindt. Het is toch normaal dat je een ander helpt? Het is toch normaal als je betrokken bent bij een club, dat je je daar ook voor inzet?

Als ik in deze tijd de radio aanzet  en John Lennon hoor zingen: ‘So this is Christmas and what have you done?’, dan kijk toch even in de spiegel. Wat heb ik gedaan om Oosterhout een beetje mooier te maken. Wie heb ik geholpen? Ik zou daarom ook willen zeggen: hoe goed of hoe slecht het ook met u gaat, geef u het komende jaar op als vrijwilliger en ontmoet al die andere vrijwilligers. U maakt dan ook deel uit van dat kloppende hart van ons Oosterhout. Bij het CDA maar ook in de parochie mag ik zelf ook wekelijks, soms wel dagelijks, ervaren hoe mooi het is om samen de schouders eronder te zetten.

Ik wens u allen een plekje in dit warme hart toe en dank de mensen, de vrijwilligers, die dit warme, kloppende hart mogelijk maken!

Hartelijke groet,

Anco Bakx